Tuesday, April 20, 2010


Memang benar bahawa PRK Hulu selangor adalah 'talian hayat' terakhir PKR untuk menawan hati rakyat di negara ini sebelum perti itu menerima hukuman sula daripada rakyat. Memang benar juga PRK kali ini menjadi 'medan tempur' terakhir UMNO sebelum PRU 13 untuk menunjukkan bahawa parti itu sudah 'dimaafkan' oleh rakyat. Masing-masing 'kemenangan' di PRK ini, adalah kemenangan yang maha penting.



Satu demi satu 'bala' politik menimpa PKR. Bermula daripada kegagalan merealisasikan 16 Sept. sehingga hari ini, parti berasaskan perjuangan individu yang berselindung di sebalik slogan 'Selamatkan Malaysia", parti PKR tidak habis dilanda gelombang ketidakpercayaan. satu demi satu wakil rakyatnya bertindak keluar parti dengan pelbagai alasan sama ada peribadi atau kehilangan kepercayaan kepada kepimpinan PKR. Dan terbaru apabila ADUN Bakar Arang Kedah, Tan Wei Shu meninggalkan PKR dengan alasan yang sama.



Seketika ,suatu masa dulu apabila wakil rakyat meninggalkan parti itu, DSAI dan beberapa pemimpin PKR dengan 'megah' menyatakan bahawa mereka sedang dalam proses 'pembersihan'. Malahan dengan harapan yang tidak putus DSAI mengemukakan tajdid politiknya bahawa selepas tragedi itu PKR akan bertambah kuat .



Beberapa wakil rakyatnya yang menuntut fasakh politik pula, masih berada dalam situasi "BEBAS" tetapi menyatakan sokongan kepada Umno dan BN. Proses pembersihan PKR nyata begitu lama. Saat menghadapi PRK HS, PKR makin terdesak dengan agenda pembersihan roh perjuangannya.



Apa yang menjadi siulan politik BN ialah, PKR telah benar dibersihkan sehingga tidak ada sudah calon tempatan yang berkelayakan dicalonkan di Hulu Selangor. Nama-nama yang disenaraipendekkan termasuk Dr.Halili telahpun 'menceraikan' dirinya dari PKR. Setelah PKR puas menghentam peribadi calon UBN dalam beberapa PRK semenjak PRU 12, kini giliran UBN pula memulangkan paku keras kepada PKR, apabila calonnya Datuk Zaid dipertikaikan 'kesucian' peribadi dan pegangan serta pendiriannya terhadap hukum Hudud dan Qisas.



Sedangkan bagi PKR pemilihan Datuk Zaid adalah bertepatan kerana calon itu adalah antara pemimpin UMNO yang tahu selok belok kelemahan UMNO terutama beberapa kes berprofil tinggi. Dengan harapan bahawa kemunculan Zaid dalam Parlimen akan menjadi gandingan mantap kepada regu pemimpin PKR DSAI, maka sama ada kehendak pimpinan Cabang PKR di Hulu Selangor bersetuju atau tidak dengan pencalonan Zaid ,bukanlah penting sangat. Kerana yang lebih utama ialah strategi memperkukuhkan kedudukan ketua umum PKR itu berjalan dengan baik. Seandainya kes liwat DSAI mengakibatkan sekali lagi beliau disumbat ke dalam penjara atau sebaliknya, setidak-tidaknya ada 'dewa' baru yang diturunkan di Hulu Selangor yang menjadi pembela.



Jika bersandarkan kepada situasi terkini bahawa PRK HS menyaksikan satu lawan satu setelah dua wakil bebas bertindak menarik diri, maka ia akan menjadi satu pertarungan sengit dalam abad politik di negara ini. Zaid bukanlah calang-calang orangnya. Dikhabarkan antara peguam yang mempunyai kekayaan hartabenda di negara ini. namun kerana faktor peribadinya, mungkin menjadi perkiraan kepada penduduk di HS. Sama ada PKR sedang meneruskan pembersihan dirinya atau sebenarnya sedang menuju kehancuran..akan terjawab apabila keputusan PRK ini akan diumumkan.

3 ulasan :

Kota Belud Ku said...

km..

APA YANG SAYA NAMPAK pkr SEMAKIN HANCUR..

TAK PERCAYA TENGOKLAH NANTI..PRK HULU SELANGOR..PKR AKAN REBAH..

Pak Cik Amin said...

KM..

PKR sudah tidak ada calon yg berkelibar...semuanya sudah meninggalkan parti itu..

sebab diaorg takut DSAI akan dipenjarakan..

mana konon rakyat yang menyokong mereka..

BN pasti menang besar pada PRU 13

paikankb said...

salam km,

kadang2 awan mendung, kilat sabung menyabung membelah bumi belum tentu hujan...

Secara peribadi, saya berpendapat PKR mengalami revolusi kepimpinan. Mengevolusi kepimpinan yang sedia ada kepada yang tahan panas, tahan karat dan yang pasti tahan leteran...

Analisa saya, p/raya HS:

PKR 55% dan BN 45%...Harap ditegur di marah jangan...