Monday, October 18, 2010


Sejak TSP mencanangkan formula penyelesaian konflik politik di Kota Belud..saya jadi semakin berkeyakinan bahawa ada satu bentuk 'model' persefahaman politik yang diwujudkan oleh kedua-dua pencorak landskap politik KB ini. Keintiman mereka sejurus selepas PRu 12, memang sesuatu yang cukup mengejutkan tetapi tidak dianggap sebagai satu yang sangat besar dalam politik Iranun dan suku Bajau, di daerah ini. Itu pendirian saya, atas sifat pengamatan keatas kedua-dua tokoh politik sejak zaman USNO ini. Sebab itu bila, kebanyakkan penulisan saya berkisar kepada percaturan, pertimbangan, kehendak politik dan keberjayaan DSSK dan TSP dalam kerjaya politik mereka, maka ramai daripada pengunjung luar melabelkan intipati penulisan saya itu, 'beragenda' dan bukan bersifat "konstruktif kritik". Wal hal pada hemat saya..kedua-dua tokoh ini iaitu TSP dan DSSK cukup signifikan dalam politik KB dan negeri, bahkan ke peringkat nasional. Maka apakah satu dosa besar jika, perlakuan politik mereka menjadi bahan penulisan saya?.Sama ada tafsiran dan imaginasi saya itu meleset atau secara kebetulan..maka saya tidak pernah mempertahankannya..sebaliknya menyerahkan kepada pembaca menilai, dan kemudian memikirkannya.

Bila formula 2:1:1 ini "dikeudarakan' oleh TSP dalam blognya, maka bagi saya ia satu pendirian politik yang patut dihormati kerana idea itu datang dari seorang tokoh politik yang mencatur senario politik KB pada asasnya. Justeru idea itu harus mendapat response terus dari pemimpin kelas atasan dan pertengahan di Kota Belud. Jangankan itu, bahkan formula ini mendapat perhatian dari pengunjung tetap restoran-restoran di KB, sama ada Restoran Mayang Sari, Restoran Kota Raya ataupun Restoran Citarasa. Ada yang pro dan ada yang kontra. Pada waktu itu, DSSK tidak memberi response dengan menyatakan pendirian sama ada bersetuju atau tidak atau ada formula lain. Alasan saya cukup mudah kerana pada waktu itu DSSK masih 'terumbang-ambing' politiknya. Disisihkan dan berstatus 'sedang dalam pemerhatian" pemimpin pusat dan negeri. Soal-soal titik bengik dan perkiraan politik di KB tidak sangat menarik perhatian DSSK walaupun baru sahaja memenangi jawatan ketua Umno Bahagian...meskipun kemenangan itu penuh dengan kontravesi yang menjijikkan.

Bila DSSK dilantik sebagai Penasihat Sains kepada Ketua Menteri bertaraf menteri ..dan sudah mula wujud kepada persefahaman politik antara Musa Aman dengan DSSK, maka perubahan kepada "Plan "awal percaturan politik peribadi DSSK juga menyaksikan perubahan yang mendadak. Saya secara lebih mutlak..menolak idea bahawa "tari" TSP dan DSSK itu adalah gambaran kepada "lagu" PM. Walaupun hujah diberikan kerana Najib mengkhendakkan "perpaduan" dalam BN negeri. Kerana hujah batasan saya ialah, percaturan politik DSSK dan TSP di KB, tidak mencerminkan itu. sebaliknya banyak menimbulkan ketidakpuasan hati terutama bila keterlibatan mereka dalam majlis-majlis tertentu terutama yang melibatkan program pemimpin lain "dibekukan" dan "dipulaukan".

berbalik kepada formula TSP ini, saya menjadi terlalu pesimis kepada Keyakinan DSSK seperti yang termaktub dalam Blognya, bahawa beliau bersetuju dengan apa yang disarankan oleh Datuk Hisyamuddin perlunya pengagihan kerusi menurut kouta dikaji semula. Jika diambil pendirian ini, dan kalau kita adaptasikan dalam dunia politik KB, maka ini bermakna bahawa memperuntukkan pengagihan 2:1:1 kepada suku Bajau, Iranun dan dudun di daerah ini harus tidak diteruskan. Maknanya yang sepatutnya berlaku ialah sesiapa pun yang dicalonkan itu adalah wajar jika dia punya idealisme dan daya kepimpinan yang tinggi. Ini memang benar dan itu yang sepatutnya dilakukan oleh UMNO sejak dulu. tetapi persoalannya ialah, apakah idea penghapusan kouta ini akan membawa kemenangan kepada BN dan UMNO terutama di sabah? Bagi saya, itu tidak akan berlaku dan justeru idea seumpama ini tidak harus dipublishkan apatah lagi oleh seorang pemimpin yang berperanan sebagai 'pencorak' politik di KB.

Lalu jika itupun dipublishkan, maka ini bermakna, idea atau formula yang difikirkan oleh TSP demia penyatuan dan keharmonian politik di KB itu ditolak secara 'halus' tetapi "tegas". Kerana itu, isu ini mendapat perhatian saya, dan menjadi bahan penulisan saya yang telahpun saya paparkan. Sama ada andaian dan spekulasi politik saya itu benar, bukanlah persoalan utama, kerana lebih penting ialah apakah penolakkan itu membawa keharmonian politik di KB? Atau apakah 'penerimaan' itu pula akan mencetuskan persefahaman utuh dikalangan pemimpin sedia ada di KB? Itupun saya pulangkan kepada para pembaca untuk mengupas secara kritis formula TSP ini.

32 ulasan :

Ali kemad said...

ada org menari sumbang dgn melodi lagu...jadi biarkan saja lah...dia diketertawakan ole org lain..

Ali kemad said...

sapa yg makan lada dia yg rasa pedasnya...

Ali kemad said...

mcm na ssk terima formula tu sedangkn dia buknya ada power dlm mt umno pusat..

Anonymous said...

setiap orang ada pendangan tersendiri. begitu jugalah dengan pemimpin-peminpin kita. masing-masing ada pandangannya. pendapat mana yang dirasakan paling sesuai, maka itulah yang akan diterimapakai.

Anak Sabah said...

Diharapkan kesefahaman boleh dicapai. Yang penting adalah perjuangan bersama untuk kebaikan rakyat.

Anak Sabah said...

Selamat berjuang.

tombolo said...

apa perlu diutamakan adalah perjuangan untuk rkyat.

BELUM PENDEKAR said...

Salam sdra KM,

1. Kesungguhan sdra untuk memberi penjelasan mengenai isu "DSSK menolak Formula TSP" melalui posting sdra kali ini menunjukkan bahawa sdra gusar apabila sdra melihat semakin ramai yang menyuarakan kritikan terhadap "niat" penulisan sdra. Ini juga pada saya membuktikan bahawa suara serta lontaran sahabat-sahabat saya yang lain seperti Observer, Tudung Duang, Adinda Pendekarwati, Mandau dan sebagainya telah sedikit sebanyak memberikan kesan dan mengguggat kredibititi penulisan sdra.

2. Saya bersetuju dengan pandangan sdra bahawa TSP dan DSSK begitu signifikan dalam politik negeri dan juga KB. Juga tidak salah untuk sdra menjadikan mereka berdua bahan penulisan sdra. Namun demikian, saya tidak fikir cara penulisan yang sedemikian rupa boleh ditakrifkan sebagai "constructive critic". Memberi gambaran bahawa kenyataan DSSK mengenai perlunya pembahagian kerusi KOMPONEN parti BN di teliti semula menunjukkan bahawa beliau menentang formula 2:1:1 misalnya, tidak sedikipun menampakkan "constructive critic" yang dimaksudkan. Saya cuba mencari dimanakah
"cunstructive"nya kritik sedemikian namun tidak ada. Apa yang jelas ialah, ia membakar semangat permusuhan dan syak wasangka antara penyokong kedua-dua pemimpin berkenaan. Bagi penyokong yang mampu berfikir secara waras, saya percaya bahawa ia tidak akan memberi apa-apa kesan. Tetapi, bagaimana pula dengan penyokong yang bersikap sebaliknya?. Ungkapan sdra bahawa kononnya kenyataan DSSK tersebut menunjukkan penolakan beliau secara TOTAL adalah agak keterlaluan dan sepatutnya dielakkan demi keharmonian semua.

3. Sebagai seorang yang cukup faham dan arif dengan penulisan sdra, saya cukup yakin bahawa sdra sememangnya sedar dan tahu apa yang sdra tulis termasuklah kesan dan implikasinya kepada masyarakat. Oleh yang demikian, saya tidak dapat menerima bahawa perkara tersebut sebagai kebetulan dan bukannya "diagendakan".

bersambung/-

BELUM PENDEKAR said...

Sambungan...

4. Saya sebenarnya merasa sangat sangat hairan dengan sikap orang kita termasuklah mereka yang boleh dikategorikan sebagai penulis yang "bijak pandai". Saya hairan kerana orang kita ini suka membuat "tafsiran dan andaian yang berasaskan imaginasi". Lebih buruk, mereka tidak kisah andai tafsiran dan imaginasi mereka itu jauh meleset dari hakikat yang sebenarnya. KM sendiri mengakui bahawa soal samada andaian serta spekulasi politik beliau benar atau sebaliknya bukanlah persoalan yang utama. Yang penting kata beliau ialah samada penolakan itu membawa keharmonian politk KB kononnya. Masalahnya, andaian bahawa DSSK "menolak" formula tersebut juga adalah "tidak benar" sama sekali. Maka pada saya, kononnya perkara tersebut "diserahkan kepada pembaca untuk menilainya" hanyalah alasan untuk menutup dan menghalalkan "agenda" tersembunyi mereka. Hakikatnya, apakah lagi yang hendak dinilai jika ianya ternyata sudah mempunyai kecenderungan tertentu?.

5. Contoh yang paling mudah ialah Kenyataan DSSK mengenai apa yang diperkatakan oleh Dato Seri Hishamuddin. Pada saya, kenyataan DSSK tersebut adalah amat jelas dan subjek sedemikian tidak sesuai serta tidak sepatutnya diadaptasikan ke dalam keadaan politik KB khususnya formula 2:1:1 sepertimana "imaginasi" penulis. Saya percaya KM tahu hakikat ini tetapi mengapa masih "misleading".

6. Samada sdra mahu percaya atau tidak bahawa "tari" DSSK adalah cerminan "lagu" yang dinyanyikan oleh PM, itu terserah kepada sdra. Namun, membuat andaian yang negatif juga bukanlah sesuatu yang boleh disifatkan sebagai "constructive critic" pada saya.

Salam dari
BELUM PENDEKAR

amy said...

Bagus juga pandangan Kelapa Mawar.

mambangtiora said...

Formula 2:1:1 adalah satu kaedah yang pernah disarankan oleh TSP(Tan Sri Pandikar Amin Hj Mulia)bagi memberikan ruang kepada semua suku utama di Kota Belud untuk kesinambungan politik setiap suku demi keadilan dan kesamarataan. Formula 2:1:1 bermaksud 1 Parlimen dan 1 DUN untuk suku Bajau, 1 Dun untuk Dusun dan 1 DUN untuk Iranun...berbanding sekarang 1 Parlimen serta 2 DUN untuk Bajau dan 1 DUN untuk Dusun manakala 0 untuk suku Iranun....saya secara peribadi tidak dapat melihat keadilan dan kesamarataan kepada pembahagian ini di kawasan Kota Belud....Formula ini pernah dibangkitkan pada blog Sambal Belacan dan Kelapa Mawar dan mendapat pelbagai maklumbalas yang berjela-jela dan berlapik-lapik....dan maklumbalas yang agak keras menyatakan formula ini ditentang oleh Ketua Menteri Musa Aman...saya tidak pasti sejauhmana kebenarnya..Tujuan penulisan ini bukanlah mencari siapa yang tidak setuju dengan formula ini tetapi lebih kepada penekanan kepada keadilan dan kesamarataan kepada peluang suku iranun dalam arena politik di Kota Belud.
Apabila Formula ini dikemukakan pada peringkat awal dan hingga kini bermacam-macam bentuk penolakan secara halus daripada pemimpin hingga ke peringkat AJK bahagian Kota Belud.Bentuk penolakan menjurus kepada bahasa retorik dan berlapik-lapik kononya demi perpaduan dan keharmonian serta mengelakkan perpecahan antara Bajau dan Iranun di Kota Belud..yang lebih parah lagi kononya takut Bajau dan Iranun akan bergaduh, berdemo, rusuhan akan terjadi sekiranya formula ini dilaksanakan..lagipun kata mereka perkahwinan campur dan bersaudaraan kedua suku ini akan terjejas ..Kah..kah..kah(Saya pinjam dulu sekejap trademark Hisahmuddin Rais)...biasanya alasan begini berbentuk penolakan secara halus kerana tidak berani menyatakan pendirian atau mempunyai aras pemikiran yang cetek dan lemah.Bermula bulan ini pula ada pemimpin mencanangkan supaya sistem Kouta ini dikaji dengan alasan ia tidak releven lagi...maka pemimpin dan "orang kuat" politik Kota Belud mengguna pakai pendapat ini bagi menentang Formula 2:1:1...bijak kah alasan ini?...pernahkah pemimpin UMNO Kota Belud terfikir bahawa sistem Kouta ini kalau dihapuskan tentu tidak akan dipersetujui oleh MCA dan MIC serta GERAKAN....
Untuk perhatian pembaca yang berfikiran rasional dan tanpa adanya sentimen..mana yang lebih adil antara formula 2:1:1 berbanding 0 untuk suku iranun.?????saya bukan bertujuan melaga-lagakan suku Iranun dan Bajau serta mengalakkan sentimen perkauman..saya juga amat tidak bersetuju untuk mencapai tujuan ini dan suku iranun bermusuhan dan melakukan kekerasan...biarlah ia dicapai melalui rundingan pada peringkat tertinggi yang sedang diusahan oleh TSP...Formula ini wajib diambil berat oleh pemimpin UMNO...ini adalah kerana secara fakta melalui PRU 12 saluran 3 di kawasan suku iranun, sebahagian besarnya telah di menangi oleh PKR..unsur penolakan terhadap UMNO mula ketara pada golongan muda suku ini kerana pelbagai alasan dan sebahagianya berkaitan formula 2:1:1.....
Sekali lagi saya tegaskan adilkah suku Iranun mendapat O untuk DUN sementara Dusun 1 DUN dan Bajau 1 Parlimen dan 2 DUN...sama-samalah kita fikir-fikirkan secara waras tanpa adanya sentimen perkauman... Wassalam

mambangtiora said...
This comment has been removed by the author.
mambangtiora said...

kah..kah..kahhh...(Hishamuddin Rais lagi)buat saudara Belum pendekar....ulasan saudara berbentuk sasteralah..berbunga-bunga..syahdu rasanya...beginilah saya direct to point saja...memang DSSK tidak akan memberi kenyataan umum sampai bila2 pun dengan formula 2:1:1...kerana kalau beliau memang tidak setuju...tetapi beliau cuba mencari alasan yang sesuai untuk penolakan ini..ibarat menarik rambut dalam tepung kerana tidak mahu suku iranun akan menentang beliau apabila menyatakan pendirian tegas menolak kaedah ini.Kalau memang benar beliau mahu dan menyokong formula ini..tentunya beliau akan memberikan reaksi postif... dan menyatakan pendirian beliau..walaubagaimanapun persetujuan siapapun pemimpin di KB tentang Formula ini adalah tidak penting...berbahas macamana pun tetap ada penolakan..tetapi sekiranya Formula ini dipersetujui oleh Pusat(Najib) pasti ramai pemimpin KB akan menyatakan bahawa Formula ini amat baik dan sesuai demi keharmonian politik KB..dan yang menyatakan selama ini tidak sesuai ....akan berkata sebaliknya(iaitu Sesuaaai dan idea ini sangat baguss)percayalah dan peganglah kata2 saya ini..perkara ini akan berlaku...biasalah dalam politik banyak sateranya...kah..kah.kah...

Tudung Duang said...

"Kalau kita rasa ia tidak sesuai dengan tempat dan masa, kalau calon itu sendiri tidak boleh diterima oleh rakyat, sistem kouta sedia ada perlu dikaji semula tetapi ia mesti dibincang secara konsensus kerana kita bergerak di bawah satu parti iaitu BN."..saya petik kata-kata ini dari blog SSK!..secara 'konsensus' membawa makna secara kolektif, secara persetujuan bersama dalam kerangka TOTAL!!..Jika tidak ada permuafakatan maka perlulah pula kita menggunapakai sistem kuota ini. Justeru di mana kewajarannya mengatakan SSK telah menolak secara MUTLAK sistem kuota yang dicanangkan oleh TSP?

Saya lebih suka mengatakan..maksud SSK ialah hanya kajian semula berdasarkan tempat, masa dan persekitaran sesuatu tempat. Menurut SSK lagi tunjangnya ialah..."kita bergerak di bawah satu parti iaitu BN!..justeru saya secara konsensus pula menyatakan bahawa "jika sistem kouta itu secara kolektif masih digunapakai dalam sesebuah kawasan.. maka kita seharusnya menerima ini..dan saya percaya DSSK sebagai ahli politik berpengalaman lebih memahami situasi ini demi perpaduan.

Tiada gunanya DSSK menentang sistem ini secara total sedangkan beliau bukanlah pemimpin untuk kaum Bajau sama semata-mata sebaliknya pemimpin untuk semua kaum dan keturunan!..malahan darahnya mengalir keturunan Bajau sama dan Iranun.

TSP pula bukanlah pemimpin yang mudah melatah dengan isu kouta yang cuba diputar-belitkan! Beliau adalah juga pemimpin semua kaum!..Dengan mewujudkan perbalahan sebegini..mana mungkin beliau diangkat hanya kerana monopoli satu kaum saja. Sebaliknya gaya kepimpinan beliau ada belahan jiwa semua kaum.

Sdra KM..tujuan saya jelas..saya kecewa kerana isu ini terlalu diperbesar-besarkan! kenapa tidak kita bincangkan relevan nya sistem kouta ini pada masa ini dan masa akan datang?..kenapa perlu kita mengetengahkan si pemimpin ini menolak saranan pemimpin ini?..bukankah kita telah pun memercik bola api?..Biarlah kita seperti 'telur dua sebandung, pecah satu, pecah kedua-duanya'..

mambangtiora said...

Salam Tudung Duang.....saya memberi komen pada formula 2:1:1 BUKAN bertujuan mengapi-apikan sentimen perkauman ataupun penyokong kuat TSP.....saya menyokong TSP adalah berdasarkan idea ini..kerana ia satu pandangan yang bernas dan adil bagi semua suku di Kota Belud...dari aspek lain kami amat bertentangan dan UNDI saya bukan untuk TSP....berbalik kepada isu ini...Suku iranun hanya mahukan 1 DUN saja sementara Bajau ada 1 dan 1 lagi Parlimen sementara Dusun 1....maksudnya Bajau masih pemegang angka yang Besar...jadi..adil kah suku ini masih dapat 0.....nyatakan pendirian saudara secara tegas..tidak usahlah bersastera...mahu melihat persekitaran pula?........alahai..tudung Duang ..mahu berkias-kias pula,,,..tunggulah PRU13...saluran 2 dan 3 pasti ada kejutan...barulah pula sibuk buat post mortem..kahhhhhh...dan saluran 1 tu biasalah orang lama..main angguk je...UNDI ADALAH KERAMAT...wasalam

Ali kemad said...

Tudung Duang...

saya tdk menyebelahi sdr KM dlm hal ini tapi saya rasa sdr tudung duang lebih silap sbb..mahu melihat kesesuain formula itu sdgkn blm tahu sama ada SSK selaku ketua umno Kb menerima atau menolaknya..

Kalau SSK setuju dgn apa yg dikatakan oleh Dtk Hsmuddin tu..apa ertinya wahai Tudung Duang?

Sola sama ada konsensus kah , apakah? tdk timbul sbb itu blaku KALAU...namun Kalau tdk blaku..ertinya pendirian SSK ialah menolak..

Saya Cabar Tudung Duang Dan SSK supaya mengutarakan keperluan atau tidak Formula 2:1:1 ini di blog SSK...

Paquin said...

Utamakan perjuangan untuk rakyat dan semuanya akan baik-baik belaka.

Paquin said...

Gunalah formula apa sekalipun, yang pasti rakyat adalah penentu segalanya. hihi

Paquin said...

Semoga setiap perjuangan dilakukan dengan cara yang bersih dan bukannya main belakang:P

BELUM PENDEKAR said...

Sdra Mambangtiora,

1. Saya tidak tahu apakah standard penilaian sdra ini. Kalau apa yang saya tulis dengan begitu jelas sdra katakan sebagai bersastera.. maka, jelas lah kepada saya bahawa sdra ini jenis yang tidak tahu menilai sebenarnya. Untuk makluman sdra, saya tidak pernah belajar sastera di mana-mana peringkat pengajian saya. Saya dididik sebagai seorang pelajar sains yang percaya kepada sesuatu berdasarkan fakta dan bukannya retorik. Oleh sebab itulah, maka agak sukar bagi saya untuk menerima andaian dan spekulasi politik yang tidak berdasarkan fakta malah menjurus kepada "niat" tertentu.

2. Untuk makluman sdra mambangtiora, tiada seorangpun dari kalangan kami yang mempertikaikan "imaginasi" KM mengenai penolakan DSSK kononnya ini, mempertikaikan hak orang Irranun untuk mewakili satu daripada 3 DUN di KB. Bahkan, kalau orang Irranun mewakili lebih daripada itu pun, kami tidak mempertikaikannya. Itu tidak menjadi masalah kepada kami.

3. Namun, bukan itu yang kita sedang bincangkan sekarang ini. Yang kita bincangkan ialah "maksud" KM mengutarakan isu berkenaan. Yang kami pertikaikan ialah, mengapa KM mengatakan bahawa DSSK menolak formula TSP hanya bersandarkan ulasan DSSK mengenai kenyataan Hishamuddin tersebut. Bukankah perkara berkenaan adalah dua isu yang sangat berbeza dan ianya tidak kena-mengena sama sekali?.. Sdra harus faham bahawa Yang disentuh ialah "kouta" parti komponan,dan bukannya "orang atau suku mana" yang akan mewakili parti komponen berkenaan. Kalau itu pun sdra tidak faham, maka benarlah sdra ini "memang tidak masuk ajar".

3. Saya hairan bagaimana dan apakah asas yang digunakan oleh sdra Mambangtiora dan Ali Kemad sehingga mengatakan bahawa perkara ini berkaitan dengan pembahagian kerusi antara "suku" di Kota Belud. Agak pelik kerana orang bercerita pasal soal lain, kita pula tanpa ada sebab kukuh tiba-tiba mengaitkannya dengan perkara yang lain.. Begitu "dangkal" kah pemikiran orang KB sampai tidak faham isu yang sedang dibincangkan?.. saya fikir orang KB tidak begitu wahai Mambangtiora dan Ali Kemad.

4. Oleh kerana sdra berdua ini jenis yang susah untuk faham, saya ulang sekali lagi... "kami tidak kisah andai orang Irranun mewakili lebih dari satu DUN sekalipun. Bahkan kalau Mambangtiora atau Ali Kemad jadi calon tersebut sekalipun kami juga tidak kisah". Yang kami pertikaikan ialah, niat artikel tersebut ditulis yang jelas "diagendakan". Semoga Mambangtiora faham penjelasan ini.

Salam dari;
BELUM PENDEKAR

Ali kemad said...

Sdr BP atau ?????

Kenapa pulak niat sdr KM yg sdr opertikaikan...apakah pula niat SSK ketika bersetuju dgn apa yg Datuk Hishm katakan itu?

itulah masalahnya BP ni sbb cuba menafikn bahawa idea kawan TSP itu ditolak ole SSK..hahaha...sdr BP begitu yakin dgn kesetiaan SSK kp RSP..hahaha ..dlm politik sdr tiada kwn yg kekal..

mgikut sistem kouta..sesyatu calon akan dletakkn bdsrkn kaum majoriti di kwsn tsebut...misalnya klu kwsn cina adalah baik diletakkan calon Cina sama ada dari MCA atau GERAKAN..

kalau dihapuskan ertinya sesiapa juga berpelunag jadi calon...mislanya kalau di sabah..kwsn majoriti Kadazan/dusun seperti di Kadamaian boleh ditandingi oleh TSP dri suku Iranun..itupun kalau masih tersenarai pada PRu 13..hahahhahha kalau tidak...bangga sajalah dgn gelaran Tan Sri dan Datuk seri..tdk kemana...lah...

kalau menurut kwn sdr BP iaitu TSP formula 2:1:1 itu diwujudkan menurut majoriti suku..misalnya klau Usukan ramai Iranun..wajar diberikan kpa calon Iranun..

kalau SSK tidk setju..dan mahukan sistem kouta dimansuhkan...maknanya formula itu ditolak jgklah...

apalah kau ni BP,,itupun masih tdk fahamkah..hahahaha

jadi hairan..sbb waktu DARD jadi calon MP KB..TSP dan SSK tdk suka sbb oirang luar konon..macamlah di KB ni tdk ada pemimpin lain..merujuk kp mrk bdua lah tu...

itu baru DARD , mcm na klu org pakistan jdi calon di Temapsuk...hahahhahah...

Ali kemad said...

wahai sdr KM..

jangan kau gusar..teruskan penulisan ini...saya syok mmbacanya sbb selama ini isu begini jarang diambil tahu oleh TSP dan SSK..mrk tlalu sibuk dgn
politik mrks shingga tdk peduli kesan kp pyokong mrk di KB..

hidup KM! hidup KM! hidup TSP! hidup SSK! hidup PKR! hahahahhahahah

mambangtiora said...

Maaf saudara Belum Pendekar.....memang aliran kita berbeza..saya lebih kepada kajian sejarah..kajian saya melingakari kesluruhan perjuangan politik KB sejak zaman british terutamanya berkaitan DSSK .....saya tidak perlu ulas berkaitan sejarah ini kerana penulisan sejarah adalah berkaitan fakta yang benar..dan apabila ditulis oleh penulis berdasarkan Malaysian sentrik maka yang selama ini menyokong British akan menjadi talibarut pula..bukan lagi wira!!!!!...Saya haraf saudara faham bahawa apabila saya tulis disini akan mengakibatkan sentimen pula sedangkan ia adalah benar...dapatan daripada kajian ini saya boleh merumuskan bahawa kenyataan Kelapa Mawar terhadap pendirian sebenar DSSK adalah benar walau pun itu andaian beliau....tetapi bagi saya ia bukan andaian kerana apabila kita menyelusur kepada perjuangan politik beliau sejak zaman bapanya penolakan kepada formula ini adalah jelas..."saya tidak perlu jelaskan" kalau saudara ingin mengetahuinya tanyalah tokoh poitik veteren suku irranun...maka saya sependapat dengan Ali Kemad dan Kelapa Mawar bahawa unsur penolakan ini memang ada pada beliau cuma beliau tidak "berani" berterus terang...sekiranya beliau benar2 berubah daripada "kepompong fahaman warisan ini" sudah pasti beliau secara terang-terangan akan memberikan ulasan yang memberikan harapan kepada suku ini berkaitan Formula 2:1:1...sekali lagi saya tegaskan posting ini adalah bukan agenda cuba memburukan DSSK tetapi adalah berdasarkan penelitian kelapa mawar...dan bagi saya..ia memang benar...walaubagaimanapun pendirian manusia akan berubah apabila keadaan semasa boleh menggugat dan demi menjaga diri/maruah mereka..begitu juga kepada penukisan sejarah boleh berubah(saya tidak perlu ulas kerana saya rasa saudara lebih tahu)...wasallam

Datu Kabogatan said...

maafkan saya wahai sdr2 sekalian..harap dapat saya mengulas sedikit tentang posting KM ini...begitu saya tertarik terutama ulasan sdr BP dan mambangtiora serta Ali kemad..

Ulasan ini saya khaskan kepada sdr KM yg memulakan isu ini..

apa yg menjadi ikutan kp idea KM ini ialah berkenaan dgn penolakan SSK terhadap idea TSP mengenai formula 2:1:1.. Apakah benar SSK menolaknya? atau sekadar melihat reaksi TSP dan penyokongnya mengenai perkara ini? Apa motif SSK? jawapannya ialah bagi satu satu saja iaitu..SSK tidak pernahmerasa 'terancam' dgn politik TSP dan suku Iranun? Kenapa? Alasan juga mudah kerana TSP tidak ada apa-apa jawatan politik yg bpengaruh...hanya ahli biasa...dari seorang Presiden parti komponen BN di Sabah..menjadi Ketua Umno bahagian Kota Marudu..kini hanya menjawat jawatan YDP dan ahli biasa..

Jadi bagi saya wajar SSK menolak formula TSP itu..sbb TSP adalah ahli biasa UMNO seperti juga Serin, Tungking, Dll... Bagus lagi Barur kerana di ketua Pemuda..

Apa yg menjadikan isu ini besar ialah bukannya penulisan sdr KM tetapi 'perasaan" TSP apabila menerima berita SSK menolak ideanya secara terus-terang dan dipaparkan dlm blog seperti juga TSP memaparkan formulanya dlm blog peribadinya..berbaloi bukan!

Nahapa yg cuba diterangkan oleh sdr BP ialah seolah-olah dia adalah TSP,,,enggan menerima hakikat..bahkan memanipulasi pula isu ini hingga jadi besar..Kalau BP itu adalah TSP (ramalan saya), sudah jelas beliau tdk dpt menerima hakikat itu...

sdr KM..

Saya rasa sdr begitu tajam meneliti setiap gerak langkah TSP dan SSK...saya akan memberikan pandangan jika isu yg dipaparkan oleh KM ini menarik!...

setakat itu dulu..Salam..

BELUM PENDEKAR said...

Sdra Dato Kabogatan,

1. Orang tua-tua ada berkata "kita hanya boleh membawa seekor kuda ke sungai tetapi kita tidak boleh memaksanya untuk minum". Begitulah juga hakikatnya dengan sdra. Tidak kira betapa benarpun penjelasan saya bahawa TSP dan DSSK mempunyai hubungan yang cukup baik, sdra tetap memilih untuk menganggap sebaliknya. Sebabnya, hanya sdra sahaja yang tahu..

2. Bahkan imaginasi sdra lebih jauh dan lebih terpesong daripada imaginasi politik KM. Membaca tulisan sdra, maka saya dapat memahami mengapa segala mcm cerita yang karut-marut berlegar di daerah KB. Saya memikirkan, kalau beginilah tahap dan cara pemikiran rakyat dan masyarakat KB maka tidak hairanlah kalau cerita-cerita palsu sedemikian rupa dianggap sebagai benar. Dan, sebab itulah juga apa saja andaian yang "disuapkan" kepada mereka disambut dan ditelan bulat-bulat tanpa difikir kebenarannya. Alangkah malangnya nasib masyarakat ku ini, sanggup membiarkan diri mereka dipermain-mainkan.

3. Untuk makluman sdra, andaian dan imaginasi sdra kononnya TSP takut dan tidak dapat menerima bahawa DSSK menolak cadangan beliau adalah tidak benar dan tidak pernah timbul. TSP bukan orang yang melatah dengan perkara seumpama ini. Yang jelas, isu "penolakan" ini sebenarnya tidak pernah timbul.

4. Akhir sekali, saya ingin mengatakan kepada sdra bahawa semua bacaan dan telahan sdra seperti yang sdra tulis dalam komen sdra adalah SALAH. Oleh kerana andaian tersebut adalah salah, maka imaginasi sdra juga tidak ada "maknanya". Ianya kosong dan tidak mempunyai erti sebenarnya.

Salam,
BELUM PENDEKAR

BELUM PENDEKAR said...

Sdra Ali Kemad,

1. Dari mana sdra dapat maklumat bahawa kalau ikut kouta, calon yang akan diletakkan adalah berdasarkan bilangan suku kaum yang paling ramai di kawasan tsbt?.. Sdra ini mimpi barangkali.. kalau sdra tidak tahu, baik sdra jangan cakap.. nanti nampak kebodohan sdra.. Tidak kah sdra sedar bahawa pembahagian kerusi mengikut kouta adalah berdasarkan amalan lalu. Kota Kinabalu misalnya, dulu di pegang oleh PBS, maka ia diberikan kepada PBS walaupun majoriti pengundinya adalah Cina dan bukan dusun. Di semenanjung, kawasan yang di menangi oleh Kamalanathan misalnya adalah kawasan yang majoritinya Melayu tetapi diberikan kepada MIC kerana tradisinya kawasan tersebut diwakili oleh MIC.. Bahkan banyak lagi kawasan yang sedemikian. Jadi di mana rasionalnya andaian atau mimpi sdra tsbt?..

2. Sudah sudahlah Sdra Ali Kemad, hujah sdra terlalu mentah dan terlalu "salah" untuk digunakan sebagai alasan untuk menegakkan prinsip sdra.

Salam
BELUM PENDEKAR

BELUM PENDEKAR said...

Sdra Mambangtiora,

1. Mungkin sdra ahli sejarah yang hebat. Tetapi, menggunakan "sejarah" sebagai hujah untuk mempertahankan pendirian dalam soal-soal sebegini pada hemat saya tidak kena pada tempatnya dan tidak releven. Di dalam mahkamah, jika seseorang kontraktor itu mengatakan bahawa dia tidak bersalah kerana dulu dia telah menyiapkan banyak projek yang besar dengan baik dan tiada alasan projek kali ini didakwa tidak sempurna, maka alasan tersebut tidak boleh diterima. Ini adalah kerana kita berbicara mengenai apa yang berlaku sekarang.

2. Kalau "sejarah" boleh digunakan, bolehkah saya mengatakan bahawa sdra seorang yang "kolot" kerana dulunya (sejarah) sdra tidak tahu apa-apa dan berasal dari kampung? Bukankah kenyataannya sdra skrg telah menjadi seorang yang terpelajar dan pakar sejarah dan tidak "kolot" lagi?.. Nah, bukankah jelas bahawa sejarah tidak boleh dijadikan sandaran untuk perkara seumpama ini?.. Saya setuju bahawa sejarah itu penting. Tapi, ada tempatnya.. Bukan untuk menegakkan hujah dalam perbincangan seumpama ini..

3. Apapun, saya gembira ada ahli sejarah dari daerah saya KB.. Syukur..

Salam
BELUM PENDEKAR

mike said...

formula 2:1:1 mungkintidak sesuai jika diambil kira konsep 1Malaysia.

anri said...

salam,

Hakikatnya tidaklah terlalu penting idea 2:1:1 ini berbanding dengan keperluan asas masyarakat KB yang tidak banyak berubah.

Kenyataanya tidak juga penting sangat siapa yang ditolak dan siapa yang menolak.

Percayalah KB sangat jauh ketinggalan berbanding dengan daerah2 lain di sabah, akan bertambah jauh tertinggal lagi jika kita semua yang telah sedar dan separuh sedar ini masih lagi bersikap saling menuding jari dan menyalahkan antara satu sama lain.

"SEBIJI LADA AKAN HILANG RASA PEDASNYA"

mambangtiora said...

oklah mike dan anri...beginilah..kawasan Kadamaian tu akan ditandingi oleh TSP atau Tajul mewakili UMNO..kita tengok reaksi orang Dusun pula...pentingkah Kuota tu....kahhh..kahhh ribut satu Kota Belud..PBS mesti mengamuk....aramaitiiii...sementara Herbert Timbun Lagadan akan mewakili Usukan dan Awadnir Matanggal akan mewakili Tempasuk kita tengok pula reaksi Bajau..dan Parlimen akan diwaklili oleh keluarga Gui pula....kahhhhhhh..riuh Kota Belud..maka disana-sini akan adanya cakap2 tidak puas hati..maka timbulah pula persetujuan bertapa pentingya Kuota....yessssss Kuota tu sangat adilll..itulah yang akan diungkapkan oleh masyarakat Kota Belud sama ada Bajau,Dusun atau Iranun.....Buat Belum Pendekar...dengan belajar sejarahlah maka banyak mendewasakan kita...mengenalpsti dan mengetahui secara tepat perkara-perkara yang sudah berlaku...untuk memastikan kita tidak akan mengulanginya..dan yang pentingnya kita tidak akan diperbodohkan lagi...saya tetap berjuang untuk keadilan ini iaitu 2:1:1 bagi generasi muda suku iranun bertapa pentingnya formula ini..syukur mereka mula faham..perjuangan kadangkala memerlukan masa..kesabaran kunci utamanya.....saya berjuang bukan untuk kepentingan saya tetapi demi generasi akan datang.....saya tidak boleh berjuang secara terbuka kerana saya bukan orang politik dan saya masih mentah dalam politik..kalau takdirkan saya menjadi orang politik.....inilah asas perjuangan saya 2:1:1...walaupun 2:1:1 pada asalnya idea TSP...samaada beliau mempunyai agenda tersembunyi atau beliau berkepentingan itu urusanya..kerana gagasan ini perlu diteruskan walaupun TSP enggan melakkukanya atau meneruskanya...wassalam

Observer said...

1.MEMANG KITA TIDAK DAPAT NAFIKAN SEJARAH MENGAJAR KITA DAN SETERUSNYA MENDEWASA DAN MEMATANGKAN KITA,BAGAIMANA PUN,BIAR PENGAJARAN YANG KITA PEROLEHI DARI SEJARAH ITU MEMBAWA KITA MAJU LEBIH KE HADAPAN DAN BERFIKIRAN FUTURSITIK.MALAH MEMBUKA MINDA KITA LEBIH TERBUKA DALAM ABD KE 21 INI.

2.SEPERTI MANA YANG SAYA KATAKAN DAHULU BIARKAN MENGUASAI PERASAAN ITU JANGAN SEKALI PERASAAN ITU MENGUASAIKAN.JIKA PERASAAN ITU TELAH MENGUASAI KITA MAKA CARA KITA AKAN BERFIKIR AKAN LEBIH SEMPIT.JUSTERU ITU,KITA AKAN TIDAK RASIONAL BILA KITA MENCETUSKAN IDEA KERANA KITA DIKIUASAI OLEH PERASAAN MARAH DAN FIKIRAN SEMPIT DAN TIDAK TERBUKA.

3.TETAPI JIKA PULA KITA BELAJAR DARI SEJARAH DAN MEBAWA KITA MUNDUR KE BELAKANG ITU BUKAN BUKAN SATU PENGAJARAN DAN MEBAWA KEMAJUAN.KITA PERLU BERUBAH DALAM ERA SEKARANG BAIK CARA KITA BERFIKIR ATAU SIKAP KITA MAHU PUN TINDAKAN KITA JIKA KITA MAHU MAJU DAN SETANDING DENGAN ORANG LAIN DUDUK SAMA RENDAH BERDIRI SAMA TINGGI.TUNTUTAN INI MEMRLUKAN KITA BERAADA DALAM SATU BARISAN DAN SEKATA DALAM SATU SUARA KEPIMPINAN.BIARLAH KITA LETAKAN MARTABAT DUA PEMIMPIN KB YANG BERPENGALAMAN DAN MASIH RELEVAN MASA KINI:IAITU TPA DAN DSSK.

Bi said...

Bersatu teguh bercerai roboh...