Monday, March 18, 2013

PM Datuk Seri Najib mungkin tidak akan mengambil kira pembubaran DUN negeri Johor secara outomatik selepas tamat mandat yang diberikan rakyat dalam PRU 12 iaitu pada 21 mac ini.  Ini kerana, Najib mungkin mahukan masa yang lebih panjang lagi untuk melihat kesan idea transformasinya itu. Paling tidak pun Najib masih berdegil untuk menunggu pembubaran Parlimen secara automatik ada 28 April ini.

Rakyat sudah mula bosan menunggu terlalu lama untuk melaksanakan hak perlembagaan mereka memilih kerajaan pada PRU 13. Ketidak sabaran itu didorong oleh pelbagai faktor seperti keadaan kehidupan yang kian mencabar dan meluasnya akses maklumat di hujung jari selain daripada ingin menyaksikan pelbagai bentuk kempen dari parti-parti politik.

Rakyat tidak kesabaran menunggu pelbagai ledakan perubahan yang dilakanakan oleh SPR termasuk undi pos yang dilebarluaskan kepada pengamal media selain daripada rakyat Malaysia yang berada di luar negara yang berdaftra sebagai pemilih juga dibenarkan membuang undi mengikut perlembagaan negara. Sebelum ini hak mereka yang bermastautin di luar negara ternafi apabila tidak dibenarkan untuk memilih kerajaan setiap kali PRU menjelang.

Jika menurut iklim politik, selepas negeri Johor, negeri-negeri lain juga akan terbubar dengan sendirinya mengikut tempoh tertentu bermula dari persidang pertama Dewan Undangan negeri sselepas PRU 12 yang lepas. namun begitu ramai yang percaya, Najib hanya ada tarikh sebelum 20 Mac ini untuk bertindak membubarkan parlimen sebelum DUN negeri Johor dibubarkan secara lazimnya.

Jika ini benar, bermakna, Najib akan menjadi tumpuan media luar dan dalam negara pada tarikh tersebut. Sama ada menjadi realiti ataupun  Najib memang mahukan parlimen berakhir mengikut tempoh mandatnya. bersama kita tunggu

0 ulasan :