Friday, March 15, 2013

Kesiapsiagaan jentera-jentera pilihanraya parti-parti politik di Sabah berada ada tahap paling maksimum sejak setahun lepas lagi. Baik dari parti UMNO/BN atau parti PKR/PR, sama ada individu yang berniat mencuba nasib sebagai calon BEBAS semuanya telah merancang percaturan mereka lewat beberapa bulan lepas. Khabarnya PR di Sabah telah selesai memilih calon-calon mereka, begitu juga BN/UMNO yang diketuai oleh Datuk Musa Aman telahpun menghantar senarai calon untuk dimuktamadkan oleh PM Datuk Seri Najib Tun Razak selaku presiden UMNO dan pengerusi BN.

Namun insiden pencerobohan pengganas di Lahad Datu dan tragedi berdarah di Semporna, beberapa minggu lepas nyata memberikan impak berselang-seli kepada rakyat Sabah menjelang PRU 13 ini. Bagi yang  berada di posisi "TEGAR" kepada parti-parti tertentu, ia tidak menjadi maalah besar kerana mereka tetap juga akan mengundi parti pilihan mereka secara tradisi. Namun bagi pemilih 'atas pagar' insiden Lahad Datu-Semporna ini memberikan ruang baru bagi golongan ini. Ruang untuk berfikir, ruang untuk mengamati, dan kemudian ruang untuk membuat keputusan yang tepat.

Ini berikutan, pelbagai bentuk berita yahg disajikan, baik oleh pro pemerintah mahupun pro pembantah. Hujah-hujah dan saling kait mengait kedua-dua pihak hingga melahirkan istilah 'Dalang di sebalik pencerobohan" itu menghantui minda golongan atas pagar ini.

Masing-masing melaporkan kononnya ada penglibatan kedua pihak ama ada pemerintah dan pembangkang dalam menjadi 'Dalang' kepada kejiadian berdarah paling tragis dalam sejarah negeri Sabah ini. Kekalutan media SOSIAL dalaqm penyampaian berita ini menyebabkan kekecamukkan fikiran kepada golongan atas pagar ini. Kalau sebelumnya ada sudah yang berkira-kira akan memberikan 'undi' kepada pihak tertentu pada PRU 13, kini mula menguncup keinginan itu. Begitu juga ada yang mula berjinak-jinak dengan ideologi pembangkang kini mula berhasrat menjadi 'liar' semula. Sebabnya adalah kerana golongan ini mula menjadikan aspek keselamatan sebagai asas utama kehiduan politik di negeri Sabah ini.

Tidak ada guna politik matang juga politik transformasi jika keselamatan terancam dan diremehkan. Justeru golongan atas pagar nampak belum bersedia menyerahkan keselamatan kepada politik yang gagal menterjemahkan jaminan keselamatan ini. Semntera itu mungkin peratusan keluar mengundi juga dijangka akan menurun mendadak ekoran kebimbangan itu, melainkan jika insiden di Lahad datu dapat dihentikan dengan baik dan berkesan. Apakah juga undi rosak akan meningkat kali ini?

Sesungguhnya golongan muda yang mewakili kek politik sekitar 40% ini akan menjadi rebutan. Sehingga nilai golongan ini melebihi nilai emas semasa.

1 ulasan :

Anonymous said...

Pencerobohan Sabah: Hal-hal Yang Perlu Kita Ketahui


Mari kita beri tumpuan pada Isu Lahad Datu :

1. Pengkhianatan UMNO dengan menabalkan Si Kiram menjadi Sultan Sulu sedangkan Si Kiram bukan waris yang sah..

2. Kiram diberi IC Malaysia.

3. Kiram bersekongkol dgn Tun Mahather membawa masuk warga philipinan dari sukul Tausug dan sulu secara berama di Sabah dan diberikan IC Malaysia utk mengundi dan memenangkan BN dalam Pilihanraya Sabah.

4. Melantik Kiram menjadi Timbalan pegawai daerah Kudat

5. Kiram menjadi Ahli UMNO Sabah.

6. Kiram menyandang jawatan Pengerusi PEKIDA Sabah.

7. Menjadikan Kiram sebagai kroni yg menjadi salah seorang paraih ikan yg terbesar di Sabah.

8. Rata-rata puak yang memberontak di Sabah (kebanyakannya) adalah Ahli UMNO.

9. Jika berlaku perbalahan dari kalangan Tausug / Suluk dgn warga tempatan Sabah yg sebenar maka pihak berkuasa lebih memihak puak Tausug dan Sulu kerana mereka dilindungi oleh UMNO Sabah.

10. Kegagalan Kerajaan UMNO menjaga keselamatan dan Kedaulatan Negara menjaga perairan negara dan lambat bertidak terhadap para pemberontak..

Sebab tu PM tak berani utk membawa Kes Lahad Datu ni ke meja rundingan sebab akan terbarai dan terburai semuanya...

Note :

Kini Kami Rakyat Malaysia mendesak agar Persidangan Tergempar Parlimen diadakan secepat mungkin kerana ianya adalah isu kedaulatan Negara.. Apa yang Najib takutkan jika benar beliau di pihak yang benar.. -