Monday, March 4, 2013

Ahli Parlimen Kota Belud yang juga setiausaha BN Sabah, Datuk Abdul Rahman Dahlan dalam wall fcbnya menyeru kepasa semua pengamal media alternatif berupa blog dan fcb supaya jangan menghebahkan kedudukan dan operasi anggota keselamatan di Sabah untuk mengelakkan maklumat itu diketahui oleh pihak musuh.

Dalam kejadian pencerobohan di Lahad Datu yang memasuki hari ke-20, menyaksikan dua anggota keselamatan terbunuh manakala seorang mengalami kecederaan. Selain itu satu lagi serangan penceroboh yang mengaku pengikut sultan Sulu dilakukan di Semporna pada hari Sabtu yang lepas. Dalam kejadian itu, seramai 6 orang anggota Polis terkorban dalam satu serangan hendap yang berlaku kira-kira jam 6.30 petang di Kg Seri Jaya , Simunul, 1km dari pusat pekan Semporna.

Anggota Polis yang terkorban di Lahad Datu


Suasana getir dan cemas itu menjadikan rakyat Sabah mengikuti perkembangan kejadian melalui media sosial sama ada blog, Fcb dan Twitter. Ini disebabkan media arus perdana tidak memainkan peranan menyalurkan maklumat keada penduduk Sabah mengenai kejadian tersebut. Berikutan itu, terdapat beberapa pengamal media sosial yang mempostkan perkembangan kejadian di Lahad Datu Dan Semporna dalam wall masing-masing. Tanpa disedari maklumat lokasi anggota keselamatan juga turut dipaparkan. Ini menyebabkan pelbagai pihak berasa risau kedudukan dan strategi anggota keselamatan menghadapi penceroboh terdedah ke pengetahuan pihak musuh.

0 ulasan :