Thursday, July 15, 2010


Tidak salah jika kerajaan membuat perhitungan mengurangkan subsidi minyak dan gula, jika tujuan dan dasarnya adalah untuk 'penjimatan' ekonomi negara sehingga RM 750 juta hingga akhir tahun ini. Tidak salah juga jika kerajaan di bawah pimpinan Datuk Seri Najib mengambil berat kenyataan yang dibuat oleh Datuk Idris Jala bahawa Malaysia akan mengalami kebankrapan menjelang 2019 jika terus memberikan Subsidi dan memilih pergantungan ekonomi melalui skim pinjaman. Malahan tidak salah juga jika pendapatan negara yang kebanyakkannya datang dari 'rakyat' melalui pelbagai jenis cukai dihadkan penyalurannya dengan 'memotong' subsidi untuk digunakan membangunkan negara ini. Ekonomi negara juga yang digembar-gemburkan sebagai 'ekonomi berpendapatan tinggi' adalah satu langkah bijak untuk membawa rakyat merealisasikan wawasan 2020.

Oleh yang demikian itu, apa salahnya kerajaan berbuat demikian? Bagaimana dengan nasib penduduk d luar bandar dan kawasan pedalaman yang masih ketandusan keperluan asas yang cukup mendesak berupa bekalan air bersih, infrastruktur sistem perhubungan dan pengangkutan, bekalan perkhidmatan elektrik dan tarifnya yang 'bakal' dinaikkan. Bagimana dengan perkhidmatan kesihatan yang masih ditahap tidak memuaskan? Semuanya ini membawa satu nkesan besar kepada pentadbiran Najib.Usah kita mengulas isu pengurangan subsidi atau kenaikan minyak ini pada ruang lingkup golongan berpendapatan tetap seperti kakitangan kerajaan dan swasta..tetapi kita menjiwai sebentar secara lebih 'empati' kehidupan golongan marhain ini?

Ketika kegawatan ekonomi yang melanda duni sekitar 1999, PM pada waktu itu, Tun Mahathir telah mengambil pelbagai langkah termasuk melakukan pemotongan gaji kakitangan awam sekitar 10% sebagai langkah penjimatan dan bantuan kepada kerajaan untuk memulihkan ekonomi negara. Nampak agak simple tetapi membawa kesan besar kerana kerajaan pada waktu itu mampu mencatatkan penjimatan kos operasi yang tinggi. rakyat di luar bandar masih agak 'selamat' walaupun ekonomi merudum teruk, kerana harga barang walaupun naik tetapi masih ditahap terkawal dan mampu dimiliki.

Namun bila harga minyak dinaikkan lantaran pengurangan subsidi , maka ia memberikan kesan besar kepada kenaikan harga barangan keperluan secara mendadak. Kalau Najib menaikkan harga gula dan minyak, maka ia membawa makna harga gula naik dua kali ganda daripada biasa kerana pengangkutan akan menambah kos operasi mereka. Walaupun kerajaan memberikan jaminan bahawa harga barangan akan dipantau..namun apakah kita percaya bahawa ia benar-benar dikuatkuasakan terutama di kawasan luar bandar?

Mungkin kajian yang menunjukkan bahawa populariti Najib sudah melonjak hingga lebih 70% akan menyaksikan penurunan selepas ini. Seperti yang dikatakan oleh DSAI ketika berdebat dengan Datuk Seri Sabri, bahawa kerajaan harus menyelesaikan dan mengurangkan ketirisan dan kebocoran yang berlaku dalam pengurusan kerajaan terutama yang melibatakan perkhidmatan dan penyampaian, dengan itu kerajaan mampu melakukan penjimatan supayarakyat tidak terus dibebankan bila melibatkan kenaikan harga minyak yang menyaksikan kesemua harga barangan dan perkhidmatan akan melonjak naik. Apakah cara dan kaedah ini, mampu menyelamatkan ekonomi negara?

Sama ada populariti Najib akan melonjak atau merudum,hanya akan terbukti pada PRU 13 nanti. Rakyat akan membuat keputusan, kerana kerajaan dari awal sudah memuktamadkan keputusan yang sama.

1 ulasan :

Orang Sama said...

KM..

Slps saja diumumkn kenaikan minyak..semua barang telah dinaikn hrg..susah betul lah begini..

ndk apalah kita ada kuasa pangkah..bila time PRU nanti..huhuhuhu