Saturday, August 7, 2010


Bermula dalam FCB Seorang AJK UMNO KB yang "memposkan" satu gambar sesi minum di sebuah Restoran bersama beberapa penggiat politik dari suku Iranun maka lahir idea supaya satu "meja bulat" di buat untuk membincangkan perihal hala tuju perjuangan suku Iranun dalam Survival bangsa minoriti ini di Kota Belud dan di Sabah khasnya. Bertubi-tubi idea dan saranan diberikan dalam FCB Sdr Roslan Hj Manshor mengenai perkara ini. Dan sesungguhnya itu IRRANUN, dalam hanya kurang dari 3 minggu , akhirnya satu pertemuan telah dapat direalisasikan petang tadi 07.08.2010 di sebuah Restoran milik orang Iranun iaitu Restoran Citarasa Kota Belud. Walaupun kehadiran dalam sekitar 20 orang lebih, namun sebagai permulaan, sebelum digerakkan satu lagi pertemuan susulan, maka ia sudah cukup memadai. Dan sambutan yang diberikan cukup memberangsangkan, walaupun perkara ini diwar-warkan dalam FCB dan melalui lisan.

Apa yang dibincangkan bukan sahaja mencakupi perihal politik dan 'pertarungan' hidup suku Irranun dalam persaingan menggapai kuasa politik di Sabah,tetapi juga turut melahirkan rasa sedih dan pilu atas 'kematian' PISBA dan 'kemurungan" PAGISA dalam memartabatkan dan memberikan sinar harapan bagi suku ini. Sebagai permulaan, bahawa IRRANUN harus terkedepan memperlihatkan bakat-bakat kepimpinan muda dalam soal kepolitikkan,maka satu idea yang diutarakan oleh seorang politikus veteran IRRANUN supaya satu "wadah" baru diwujudkan guna tempat 'berpaut" bagi keseluruhannya orang IRRANUN. Wadah yang bukan sahaja merentasi fahaman politik dan idealisme kepartian , rasanya dan sewajarnya diberikan perhatian oleh mereka pejuang dalam suku ini yang hadir dalam majlis berkenaan.

Kematian PISBA dan kemurungan PAGISA yang diistilahkan oleh kebanyakkan golongan muda dari suku ini, harus dihidupkan semula walau dengan nama dan pendekatan yang berbeza. Kerana pada dasarnya hal-hal penyatuan bangsa hanyasanya dapat dimanfaatkan melalui satu bentuk wadah dan gerakan yang tersusun. Bukankah persada kepimpinan IRRANUN turut tersebar melalui PISBA suatu ketika dulu.? Hanya yang menjadi hambatan kini ialah keperluan kepada 'gerakan bangsa' itu dan kesanggupan segelintir yang bernama pemimpin IRRANUN untuk turut sama mencambah idea dan pemikiran untuk kelangsungan suku IRRANUN.

Dengan kehadiran dalam majlis berkenaan, Sdr Timbalan Presiden PBS, Sdr Almudin Kaida, Sdr Roslan Hj Manshor ( AJK umno KB), sdr Razak Rakunman, sdr Musram Rakunman , sdr Jabar Khan Nafi, dan beberapa pemimpin muda..maka ia memerlukan kesepakatan supaya pertemuan kali kedua yang dijangka akan diadakan pada waktu terdekat akan berjalan lancar dan membuahkan hasil yang lebih besar.

Ingatlah dan waspadalah bahawa proses 'penyatuan' bangsa bukan perkara kecil tetapi banyak rintangan dan hambatan yang menanti...Semoga usaha murni ini akan menjadi sebagai "cendera kenangan"buat generasi baru masyarakat IRRANUN ini.

1 ulasan :

RakyatKB said...

isu begini mls kita mau campur sbb semua pun mau begitu...masing2 bgeraklah bah utk kmajuan suku mrk...