Friday, July 29, 2011


Antara lapan tuntutan perhimpunan BERSIH 2.0 9 Julai lepas ialah penggunaan dakwat kekal atau indelible ink dalam sistem pilihanraya negara. Ini membawa makna setiap pengundi berdaftar di negara ini akan mencelupkan jari ke dalam dakwat sebelum melakukan pengundian. Beberapa alasan yang diberikan oleh BERSIH 2.0 dan juga gabungan parti pembangkang terhadap penggunaan dakwat kekal ini. Selain daripada mengelakkan pengundian yang berulang, sistem dakwat kekal ini juga dikatakan murah dan jimat serta senang dilaksanakan dan tidak memerlukan latihan kepada pengendali atau pegawai SPR yang bertugas. Walaupun sistem ini dianggap secara manual tetapi dipercayai ia lebih efisien dan mampu mengatasi masalah pengundi hantu.

Malahan alasan lain yang turut diberikan ialah penggunaan Dakwat kekal ini telahpun cuba dipraktikan oleh SPR pada era pentadbiran Pak Lah tetapi dibatalkan secara mengejut dengan alasan berkaitan keselamatan negara, walaupun di pihak pembangkang isu penggunaan dakwat kekal ini dimanipulasikan oleh BN untuk mengelakkan daripada diterima pakai dalam sistem pilihanraya negara. Selain daripada itu pembangkang juga menyuarakan jaminan bahawa penggunaan dakwat kekal ini tidak bertentangan dengan perlembagaan negara perkara 119 (1). Lagipun penggunaan dakwat kekal ini bukan bertujuan untuk menyekat orang ramai daripada mengundi tetapi hanya bersifat 'mengesahkan' semata-mata.

Ekoran daripada penolakkan penggunaan Dakwat kekal itu, kerajaan dan SPR mengemukakan kaedah lain iaitu penggunaan sistem biometrik. Pengenalpastian Identiti pengundi adalah berdasarkan butiran MYKAD yang menyebabkan perkongsian maklumat dengan JPN. Sistem ini dipercayai lebih baik dan efisien kerana pengesahan cap jari di lakukan dengan cepat dan selari dengan maklumat dalam MYKAD.Melalui kaedah ini juga ia akan mengelakkan pertindihan pengundi dan pengundian nlebih dari sekali. Sealain daripada itu sistem ini juga akanmemastikan perjalanan pemilihan lancar dan bebas dari unsur penipuan. Di tambah lagi wakail -wakil parti politik yang bertanding dan ejen calon dibenarkan berada di pusat pengundian untuk mengelakkan unsur manipulasi.


Walaupun jaminan telah diberikan oleh pihak SPR namun pakatan pembangkang telah membuat keputusan untuk menolak penggunaan sistem biometrik ini atas alasan politik. Seperti yang dikatakan oleh Presiden PAS dalam blognya bahawa penggunaan sistem biometrik ini tidak akan dapat mengatasi permasalahan pengundi hantu dan senang dimanipulasikan kerana sistem ini memerlukan pakar untuk melaksanakannya, sedangkan kepakaran itu cukup terhad buat masa ini. Walaupun sistem MYKAD ini dikatakan selari dengan rekod JPN, namun pihak pembangkang masih mempertikaikannya kerana JPN di bawah kawalselia kerajaan. Dengan memberi contoh seperti di Sabah bahawa berlaku pertambahan penduduk Sabah 300% dalam tempoh 5- 10 tahun yang lepas cukup memeranjatkan.

Selain itu pembangkang juga memberikan alasan, sistem biometrik ini akan lebih banyak menimbulkan kerumitan terutama apabila cip MYKAD mengalami kerosakan atau down sistem boleh berlaku bila-bila masa dan ini akan menganggu sistem pemilihan yang dijalankan. Selain itu tidak akan jaminan tentang kos operasi dan juga pemantaun yang optimam dari kedua-dua pihak terutama SPR, kerana pengendalian sistem ini memerlukan kepakaran. Jika ingin mewujudkan sistem pilihanraya yang adil, hanya penggunaan dakwat kekal sahaja yang dapat merealisasikannya buat masa ini, kata gabungan parti pembangkang.

Berdasarkan kebimbangan itu pihak SPR dan kerajaan terutamanya perlu juga mengemukakan kesulitan-kesulitan yang bakal dihadapi bila menggunakan sistem dakwat kekal termasuk perbandingan kos operasi dan perbezaan tempoh pengendalian kedua-dua kaedah pengundian ini, untuk memberikan makl;umat tepat kepada rakyat supaya rakyat dapat memberikan maklumbalas yang tepat kerana rakyat yang memilih dan bukan pemimpin kerajaan dan pemimpin pembangkang.

0 ulasan :