Wednesday, July 27, 2011


Sejak kebelakangan ini politik Sabah kembali bergelora..badainya cukup kuat dan ganas. Kepimpinan UMNO Sabah digambarkan cukup berkecamuk dengan pelbagai team dan kumpulan. Manakala komponen BN sabah juga begitu rapuh dengan pelbagai insiden termasuk yang melibatkan parti komponen dari kaum Cina. Kepimpinan LDP dan SAPP ( keluar dari BN) telah lama menunjukkan kontra besar kepada kepimpinan Musa Aman selaku Ketua Menteri Sabah. Perselisihan dan pergeseran politik antara Musa Aman dan Shafie Apdal juga banyak dimuatkan di dada-dada akhbar portal dan laman web blog. Tambah meruncingkan rakyat Sabah lagi ialah apabila medan maya terus terusan bergelomang dengan ceritera politik pemimpin terbabit.

Dan dalam waktu yang cukup keruh itu, sekali lagi politik Sabah menerima tsunami bila Parti Usno cuba dihidupkan kembali oleh anak kepada pengasas asal parti itu iaitu datu Badarudin Tun Mustafa. Semua rakyat Sabah tahu bahawa parti Usno yang diasaskan pada tahun 1961 oleh Tun Mustapha Datu Harun telah 'dimatikan' ekoran daripada keputusan untuk membawa masuk UMNO ke Sabah pada tahun 1991. Walaupun ramai juga yang tahu bahawa USNO telah berjaya menjadi Payung Politik bumiputera Islam di Sabah dengan berjaya memerintah Sabah selepas pilihanraya 1967 dan kekal berkuasa sehingga tahun 1975 dibawah kepimpinan Tun Mustapha dan berlanjutan ke tahun 1976 di bawah kepimpinan Said Keruak.

Parti Usno inilah juga yang telah menjalinkan kerjasama erat dengan UPKO di bawah kepimpinan Tun Mohd Stephens .Melalui Persekutuan Tanah Melayu, USNO dan UPKO telah berjaya memperolehi kemerdekaan dari Great Britian.

Perjalanan hidup politik Usno sememangnya penuh dengan tragis dan ranjau..pernah mengalami kekalahan kepada parti BERJAYA pada tahun 1976 dan BERJAYA memerintah Sabah sehingga 1985 di bawah kepimpinan Datuk Haris Salleh, bekas setiausaha USNO. Selepas itu walaupun USNO menyertai pilihanraya negeri sekitar tahun 1981, 1985,1986 dan 1990 namun telah gagal untuk memperolehi majoriti dan membolehkan USNO membentuk kerajaan.

Jika Usno dihidupkan semula, tentunya politik Sabah akan mengalami gelombang deras yang maha deras. Bukan sahaja UMNO akan mengalami penurunan sokongan tetapi lebih jauh dari itu ialah tentunya Mantan Pemimpin Usno yang masih bergentayangan ekoran 'gagal' mendapat tempat dalam UMNO Sabah dijangka akan mengemudi kembali parti Usno, walaupun pada asasnya hanya kelihatan beberapa orang dibelakang Datu Badaruddin Tun Mustapha beberapa minggu lepas ketika mengumumkan hasrat untuk mendaftarkan kembali parti Usno di sebuah hotel di Kota Kinabalu.

UMNO Sabah bukan sahaja akan mengalami dan 'kehilangan' pemimpin yang selama ini berada pada kedudukan 'atas pagar' dengan mengamalkan suara senyap dalam parti itu ekoran beberapa isu termasuk hal berkaitan tander dan projek tetapi juga dengan kemunculan Usno kembali akan merencatkan usaha UMNO Pusat mengekalkan Sabah sebagai Fixed Deposit, apatah lagi bila USNO itu nanti berada pada kedudukan 'anti' kerajaan (pembangkang).

USNO jika berjaya didaftarkan semula akan mengembalikan kegemilangannya sama ada selaku pemerintah atau ketika berada di posisi pembangkang. Rakyat Sabah akan punya pilihan sama ada berada pada payung UMNO parti dari Semenanjung atau akan terus bersama USNO dan menghidupkan roh perjuangan Tun Mustapha. Rakyat Sabah akan kembali mempunyai hak memilih tidak seperti tahun 1991 bila rakyat bumiputera Islam tidak punya pilihan besar selain dari menyertai UMNO kerana USNO dikaramkan dalam lautan politik Sabah.



Oleh : Media Usno

USNO telah dihidupkan semula dan memberi altimatum 14 hari kepada Pendaftar Pertubuhan Malaysia (ROS) sebelum kes berkenaan dirujuk kepada DYMM Ynag Di Pertuan Agong kerana Kerajaan Malaysia tidak menghormati Perkara 10, Perlembagaan Persekutuan!




Demikian kata Presiden Penaja USNO, Datu Badaruddin Tun Datu Mustapha, iaitu anak ‘Bapa Kemerdekaan Sabah’, Tun Datu Haji Mustapha Datu Harun dalam sidang akhbarnya yang diadakan di salah sebuah hotel di Kota Kinabalu, kelmarin.



Dalam kenyataan 2 muka surat itu, Datu Badaruddin telah membacakan beberapa tuntutan kepada pihak kerajaan mengenai parti berkenaan.




Antara lain Datu Badaruddin Tun Datu Mustapha memaklumkan, bahawa mereka telah menghidupkan semula Parti USNO pada 26 Oktober 2010 ekoran dari penolakan NGO USNO beberapa tahun lalu oleh Pendaftar Pertubuhan Malaysia (ROS) yang menyebabkan para ahlinya membuat keputusan mendaftarkan semula USNO dalam bentuk parti politik.




Jesteru itu, USNO memberi tempoh yang agak singkat kepada kerajaan dan Kementerian Dalam Negeri KDN selama 14 hari bagi memaklumkan mereka sama ada melulus atau sebaliknya.

USNO menuntut keadilan dan hak mereka sebagai Rakyat seperti mana dalam Perjanjian Malaysia dan termaktub dalam tuntutan 20 perkara ketika Sabah membentuk Malaysia.




Jika pihak KDN tidak mengambil keputusan mengenai kedudukan Parti itu, maka pihak USNO akan menghantar satu Memorandum kepada DYMM Agong melalui TYT Negeri Sabah bagi mendapatkan Hak mereka.

Mereka mendakwa sepatutnya kerajaan belaku adil dan saksama terhadap rakyat mereka yang berada di Malaysia Timur dan dan tidak hanya kepada rakyat Malaysia Barat dengan merujuk kepada keputusan pihak kerajaan mendaftarkan parti MAKKAL SAKTI di Semenanjung hanya mengambil masa 60 hari, wal hal USNO telah menunggu bertahun-tahun untuk mendapatkan kelulusan itu.




Di samping itu, kata Badaruddin, USNO juga mengambil keputusan untuk bertanding pada PRU13 pilihanraya akan datang dan menuntut kelulusan sementara penggunaan Lambang dan Logo Parti itu dibenarkan menyertai pilihanraya berkenaan.

USNO meminta supaya UMNO mengenang budi Ahli USNO yang telah memberi laluan kepada mereka untuk bertapak di Sabah dan jangan takut berhadapan dengan Parti USNO pada pilihanraya akan datang.




Bagaimanapun, kata Badaruddin, UMNO dilihat amat gementar jika Kerajaan meluluskan permohonan Parti Kemerdekaan Sabah ini dan Badaruddin yakin dalang sebenar yang menghalang pendaftaran USNO ialah pemimpin UMNO.




Jesteru itu Datu Badaruddin Tun Datu Mustapha mencabar Timbalan Ketua Menteri Sabah, Datuk Yahya Hussien, jika ingin berhadapan dengan ‘budak-budak nakal’ pada pihanraya akan datang, maka beliau diminta supaya membantu menyegerakan kelulusan USNO dan mencabarnya untuk turun ke gelanggang bertarung pada PRU13; untuk melihat siapa yang lebih diterima di Sabah, sama ada UMNO atau USNO.




Sidang akbar yang dihadiri oleh lebih kurang 50 orang ahli dan pendokong USNO seluruh Sabah itu juga dihadiri oleh 13 orang penajanya yang diketuai oleh Datu Badaruddin Tun Datu Haji Mustapha dan Naib Presidennya Abdullah Sani Hj. Abdul Salleh


0 ulasan :