Sunday, July 31, 2011


Apabila DSAI dipanggil membela diri ekoran kes liwat siri 2 yang dihadapinya di mahkamah sudah ada yang mula menimbulkan susana panik dan berat sebelah. Kononnya keputusan akan mendati DSAI bersalah dan akan merengkok kembali dalam penjara. Kepanikkan dalam politik meletus dan membuak persisi lava gunung berapi yang panas dan mendidih. Kerusi Ketua Pembangkang yang kini disandang oleh DSAI mula dianugerahkan kepada Tengku Razaliegh (KU LI) yang mula kedengaran desas desusnya menerima pelawaan dari PAS.

Memang pun dari sejarah politiknya, PAS lebih berkecenderungan kepada KU LI bila persefahaman politik telah terjalin dalam APU suatu ketika dulu sebelum KU LI membubarkan Semangat 46 dan kemudiannya menyertai UMNO semula, berbanding dengan DSAI yang dari awal telah menyertai UMNO dan telah tidak punya rekod berkerjasama dengan PAS terkecuali apabila DSAI dilucutkan dari semua jawatan parti dan kerajaan pada tahun 1998.


Oleh kerana PAS secara logiknya lebih senang mentarbiyah KU LI daripada DSAI dan lebih berkesanggupan melihat KU LI mengemudi parti pembangkang kerana KU LI punya pengalaman sebegitu berbanding DSAI. Tambahan pula KU LI harus memikirkan semula platform politiknya setelah kehadirannya dalam UMNO ibarat melukut ditepi gantang, biduk lalu kimbang bertaut. Ada tidak bertambah dan ketidaannya tidak berkurang pada UMNO.

Tinggal hanya kebersetujuan KU LI samaada akan menyertai pembangkang ataupun tidak. Rekod bersih KU LI juga berbanding dengan DSAI yang terpalit dengan pelbagai skandal akan memungkinkan dengan aura KU LI pakatan Pembangkang akan berupaya menawan putrajaya. Antara DSAI dan KU LI siapa yang lebih layak?

0 ulasan :