Saturday, August 20, 2011


Diawal meletusnya gerakan 'reformasi' di semenanjung, Rakyat Sabah turut terkejut kerana salah seorang pengerak utama gerakan itu adalah orang Sabah sendiri yang sudah lama menentap di Tawau, sabah. Beliau yang dinaksudkan ialah Dr.Badrul Amin Baharon. Setelah PRU 1999, personaliti politik Pakatan Rakyat yang berketurunan bugis dan dilahirkan di Indonesia ini tidak terus menentap di Sabah, sebaliknya mengambil keputusan untuk meneruskan politiknya di semenanjung. Dengan berbekalkan kelulusan tahap Phd, dan juga pengalamannya sebagai pensyarah di sebuah IPTA sebelum itu, Dr. Badrul Amin tidak banyak mencatat saat gemilang dalam politiknya, hanya pada tahun 2010 beliau dilantik sebagai pengarah penerangan pejabat Menteri Besar Selangor.


Sejarah kehidupan Dr Badrulamin bermula pada september 1978, apabila memperolehi taraf warganegara bernombor 570294. Ketika zaman pemerintahan Datuk Hariss Salleh, Dr. Badrul Amin adalah antara 25 orang kanak-kanak yang dipilih untuk mengikuti pengajian pondok di Selangor. Berjaya melanjutkan pelajaran ke Mesir dan memperolehi BA,Azhar, kemudiannya ke Birmingham UK dan memperolehi phd.


Apa yang mendukacitakan masyarakat dan orang Sabah ialah kepakaran dan pengetahuan yang diperolehi oleh Dr Badrulamin ini tidak dipergunakan untuk pembangunan di Sabah, sebaliknya sejak penglibatannya dalam politik pembangkang, Dr Badrulamin seakan sudah melupai asal-usulnya. Boleh ikuti kisah ini orang harapan Datuk Harris Salleh

0 ulasan :