Tuesday, August 9, 2011


Saya memulakan artikel ini dengan mengimbau kembali 'kepercayaan' rakyat Kota Belud kepada Datuk Rahman yang bertanding selaku MP Kota belud pada PRU 12 yang lepas. Walaupun berlaku penurunan majoriti undi berbanding pemimpin sebelumnya, tetapi keputusan telah dibuat dan Datuk Rahman mencatat sejarah gemilang dalam hidup politiknya apabila Pekan Kota Belud merekodkannya sebagai kawasan pertama Datuk Rahman digelar 'Wakil Rakyat".

Sejak pengangkatan DARD selaku MP Kota Belud, banyak isu yang ditimbulkan ,dari isu 'orang luar' isu pengagihan peruntukan parlimen yang tidak sekata antara 3 DUN di Kota Belud, meleret kepada isu bekalan air bersih,isu Empangan Tambutoun dan pelbagai lagi isu yang diketengahkan. Namun semua itu tidak melenturkan semangat muda DARD membuktikan kepada kerajaan bahawa pemilihannya sebagai MP Kota Belud bukan dibuat secara terburu-buru tetapi atas reputasi dan kapasiti bakat kepimpinan yang dimilikinya. Ekoran daripada itu hampir setiap isu di parlimen , DARD terlibat dalam memperdebatkannya. Hinggakan ramai yang melabelkan DARD sebagai pemimpin muda yang terburu-buru menonjolkan diri dan terlampau beriya-iya merealisasikan program yang dikelolakannya.

Isu Tanah Rampayan yang mahu dibangunkan oleh kerajaan dibawah pengendalian Syarikat Swasta yang khabarnya dimiliki oleh orang Putatan, nampaknya membelanggu politik DARD disaat-saat desas desus kononnya PRU 13 akan diadakan dalam waktu terdekat. Setelah isu ini mendapat perhatian banyak pihak ,akhirnya DARD memberikan penjelasan dalam blognya ,walaupun ada pihak yang menganggapnya terlambat kerana dilakukan selepas memberikan kenyataan kepada media.

Walaupun begitu, daripada penerangan DARD itu, status tanah yang dipertikaikan yang berkeluasan 853 ekar itu, samada berstatus NCR atau tidak telah dapat diperjelaskan. Itu dari segi undang-undang. Namun dari segi 'maruah' dan 'adat turun temurun' masyarakat, mungkin boleh diperbincangkan.

Daripada beberapa perdebatan yang berlaku dalam FCB, Jawatankuasa bertindak yang ditubuhkan, nampaknya dianggotai oleh 2 ketua Kampung dan Pengerusi JKKK , kampung Rampayan ULU dan Kampung Rampayan Laut. Ertinya jika bersandarkan kepada analisa luaran, Ketua Kampung adalah 'wakil'kepada keseluruhan penduduk kampung berkenaan.

Seperti yang diperkatakan oleh Ahli jawatankuasa tersebut bahawa masyarakat Kampung tidak menolak kepada pembangunan, namun jika berdasarkan kepada beberapa projek pembangunan yang dilakukan dipersisir pantai sebelum ini seperti di Karambunai dan Tuaran sendiri, memperlihatkan kepada rakyat bahawa tidak ada apa-apa 'keuntungan' kepada penduduk setempat berkenaan ledakan pembangunan itu . Kawasan pantai dibangunkan dan dijadikan pusat pelancongan, sehingga masyarakat kampung tidak sudah sebebas seperti dulu, memunggut hasil laut dan sekali sekala mendapatkan ketam dan ikan. Ini barangkali yang menghantui masyarakat setempat.

Masyarakat Kampung agak hairan dan musykil kerana permohonan tanah tersebut telah dibuat awal oleh penduduk kampung tetapi 'didiamkan' dan hanya apabila syarikat yang 'entah dari mana' seperti yang didakwa memohon tanah berkenaan, kerajaan mengambil perhatian terhadap permohonan itu. Mungkin persoalan ini berleger di minda masyarakat kampung, Kenapa syarikat swasta boleh dipertimbangkan dalam permohonan tanah berkenaan, sedangkan mereka yang sudah hidup lebih dari 3 keturunan di kawasan itu tidak diberikan keutamaan?

"nasihat' berguna buat DARD ialah melakukan pendekatan secara berperikemanusiaan, yakni memikirkan adat serta budaya masyarakat setempat termasuk sensitiviti masyarakat mengenai hak ke atas tanah berkenaan yang tidak termaktub dalam perundangan. Iaitu memikirkan apakah natijah kepada penduduk kampung bila kawasan mereka dibangunkan dan dijadikan pusat pelancongan kelak. Apakah akan menjadi seperti Pantai Dalit di Tuaran?

Hasrat murni DARD dalam membawa pembangunan di Kota Belud sangat-sangat disanjungi. Malahan memikirkan kepentingan keseluruhan masyarakat Kota Belud dan mengenpikan kepentingan golongan minoriti ada kebenarannya. Namun memikirkan kaedah perundingan yang lebih terbuka termasuk mengadakan dialog dengan masyarakat kampung dan mengadakan pertemuan dengan pemimpin suku ini iaitu Tan Sri Pandikar dilihat boleh meredakan 'persengketaan' ini.

Terima kasih kepada DARD atas kesungguhan yang ditunjukkan. Keterbukaan dalam menangani masalah ini sangat dihargai. Sebagai penduduk Kota belud, saya berkeyakinan bahawa harapan DARD untuk melihat masalah ini dapat diselesaikan secara 'menang-menang' akan dapat direalisasikan. Semoga segala usaha yang dirancang untuk kebaikan bersama dapat memberikan manfaat kepada daerah Kota Belud. Mohon! mengemukakan 'nasihat' kepada YB Datuk!

20 ulasan :

Mohd Ishak said...

Harap Datuk Rahman Dahlan akan teruskan usaha beliau untuk membagunkan Kota Belud.

Mohd Ishak said...

Harap isu tanah warisan ini boleh ditangani dengan baik.

Anonymous said...

pembangunan tanah tersebut sebenarnya satu usaha jg untuk memajukan KB.

Anonymous said...

apa yang diharapkan, Rahman Dahlan dpt membuat sesuatu yang terbaik untuk penduduk Kota Belud.

madd said...

setuju dengan antap, pembangunan jika dilakukan akan dapat membantu memajukan KB dan membantu menyumbang kepada ekonomi KB sendiri.

madd said...

apa pun, harap setiap isu yang timbul akan diselesaikan secara menang-menang.

Anonymous said...

yang penting pembangunan tersebut dapat memberikan manfaat yang besar kepada penduduk.

mike said...

penjelasan sudah diberikan oleh DARD berhubung dengan isu tanah tersebut..jadi tidak payahlah mengeruhkan lagi keadaan dengan membuat spekulasi2 yang mana akan menyesatkan.

mike said...

penduduk juga janganlah terlalu emosional...mungkin ada pihak yang sengaja mengapi-apikan isu ini untuk kepentingan mereka..penduduk juga kena bijak menilai..semua ini ada hikmahnya.

mike said...

yang pasti pembangunan tersebut akan memberikan manfaat kepada penduduk sekitar dan melonjak lagi ekonomi KB..apa yang dilakukan oleh YB hanyalah untuk membantu penduduk KB..jika usaha2 beliau untuk membangunkan KB yang mana akan membantu penduduknya terus-menerus ditolak, maka KB akan tetap ketinggalan dalam arus pembangunan..

Paquin said...

Kalau pembangunan yang bakal dibuat mendatangkan kebaikan pada rakyat, apa salahnya kan :)

Paquin said...

Walaupun kepercayaan rakyat terhadap ARD berkurangan, namun ARD harus terus membantu rakyat dan buktikan bahawa dakwaan yang dilemparkan tidak betul.

Paquin said...

Rakyat harus bijak menilai dan buatlah apa yang patut. Saya yakin setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya.

Paquin said...

All the best pada ARD dan sebagai Sabahan saya harap KB akan terus membangun dalam segala aspek.

Paquin said...

Apapun, kita lihat sajalah perkembangannya nanti.

Hosie Masie said...

Sebaiknya untuk kebaikkan penduduk kita perlulah memberikan sokongan. Jika tanah rakyat pun dirampas pastikan pampasan yang sesuai diberikan dengan keluasan tanah yang diambil itu. Rakyat mungkin belum nampak apa yang dirancang oleh kerajaan sebenarnya. Tapi harap rakyat tunggu dan jangan mudah terpedaya dengan kata-kata pembangkang.

Unknown said...

Terus dan teruskan untuk membantu menangani masalah penduduk. Biar apa pun halangan tetap dilalui oleh Datuk Rahman. Mengenai masalah tanah kg Rampayan ini bukan masalah besar sebenarnnya tapi pihak telah mempolitikkan mengenainya. Jadi ini yang mendapat tentangan oleh pihak kampung. Tapi jika difikirkan logik sendiri, pembangunan ini dibuat untuk penduduk itu sendiri juga. Bukan untuk orang Kota Kinabalu, Tenom, Tawau dan sebagainya. Bukan untuk mereka tapi untuk penduduk Kota belud itu sendiri. Jadi fikirkan kenapa kerajaan melakukan semua ini. Jangan fikir negatif.

nickko said...

dalam hal ini memang sukar untuk para pemimpin membuat keputusan. ketika mereka berusaha membawa kemajuan atau pembangunan, ada pula pihak yang membantah atas dasar hak atau kepentingan mereka akan terjejas.

mungkin adalah lebih baik jika para pemimpin mengikut rentak penduduk, bukannya rentak kerajaan atau pihak lain. maknanya jika rentak penduduk itu boleh melambatkan proses pembangunan, mungkin itu lebih baik daripada berhadapan dengan tentangan rakyat.

Punch Hasham said...

Majukanlah lagi baik lndah dari pusat pelancongan di Dubai Dan berikan penduduk jaminan secara hitam putih tanah ini tidak akan di jual atau digadai.Penduduk hairan syarikat yg baru beroperasi sehari boleh memohon tanah seluas ini dan mendapat sokongan secara bertulis dari Dard....logikkah??? Syarikat yang tidak mempunyai pejabat boleh memajukan pelancongan bertaraf enam bintang ?

Mumbai said...

khalid ibrahim gagal jawab isu bas mewah.. sprm perlu jalankan siasatan kerana khalid ibrahim kerap menyalahgunakan dana awam untuk kepentingan politik mereka..