Friday, September 23, 2011


Isu Musli Oli akan bertanding pada PRU 13 di Kota Belud telah lama dicetuskan oleh penulis nasional ini pada 2 tahun yang lepas. selain daripada membuat pengakuan pada laman blog, Musli Oli yang juga penggiat NGO di Sabah membuat ikrar terbaru itu dalam FCB beliau. Sambil mendakwa bahawa beliau mendapat sokongan daripada Datuk kalaku Untol, Musli Oli juga membuat dakwaan akan bertanding sama ada pada DUN atau Parlimen.

" InsyAllah tuan haji saya jadi YB selepas ini, tapi jgn tidak undi saya pada PRU akan datang. samada Usukan atau calon MP. Kompom sudah tanding"

"Terima kasih karim, tolong kempen di KB samada DUN atau Parlimen. datuk kalakau akan bantu juga.."

Kenyataan MUsli OLi ini sangat menarik dalam politik Kota Belud. Pertama kerana keluarga MO bukanlah baru berkecimpung dalam dunia politik. kalau tidak silap saya Allahyarham Abang MO telahpun bertanding menggunakan logo PAS dan mendapat undi lebih 2000 di KB. satu pencapaian yang baik . ketika rakyat KB pada waktu itu masih dibelenggu oleh politik wang yang ditabur setiap kali pilihanraya.

Kedua yang menarik ialah, kenyataan MO ini dilihat sebagai satu langkah "protes' senyap keatas kepimpinan sedia ada. Baik Datuk Japlin di Usukan atau Datuk Rahman dahlan di Parlimen. Itupun jika kedua tokoh politik ini dicalonkan kembali pada PRU akan datang. Jika tidak ura-ura di Usukan , Datin Saidatul Badru akan bertanding dan pertembungan MO dengan Datin ini akan mencatat sejarah politik sendiri.

Jika di Parlimen KB, datuk Salleh atau TSP atau Datuk Musbah juga akan mencatat sejarah politik kerana MO dan tokoh-tokoh politik ini mempunyai hubungan yang baik dan intim terutama Datuk salleh Tun said.

MO bukan sahaja mempunyai kekeluargaan yang ramai di KB tetapi juga dilihat sebagai tokoh NGO di sabah yang mempunyai rangkaian kuat di peringkat nasional. Apakah yang bakal terjadi jika ura-ura MO akan bertanding di Usukan atau Parlimen menjadi kenyataan? Bersama kita tunggu paling lewat pun pada tahun 2012 dengan mengambil kira mod dan petanda Najib akan membubarkan parlimen.

1 ulasan :

Unknown said...

Salam Kelapa Mawar:

Pengamatan yang baik. Arwah Jamlidi Oli bertanding atas tikit PAS pada pilihan raya parlimen 1986dan memperolehi undi 3,860. Turut berkempen pada ketika itu ialah Tok Guru Haji Hadi Awang dan beberapa pemimpin PAS Pusat.

InsyAllah saya akan bertanding!