Tuesday, May 1, 2012


Tidak sampai 6 bulan daripada malapetaka seluruh daerah di Sabah bergelap gelita ekoran terputusnya bekalan elektrik, dua hari lepas iaitu pada 30.April 2012 sekali lagi Sabah berada pada kegelapan yang pekat apabila pada antara Jam 12.00 tengah malam bekalan elektrik hampir di seluruh daerah di Sabah mengalami gangguan yakni terputus.

Daripada sumber media masa perdana melaporkan terdapat kersokan di stesen SESB di Penampang yang mengakibatkan kakitangan syarikat kuasa itu bertungkus lumus memulihkan bekalan elektrik selama hampir 10 Jam.

dianggarkan kerugian mencecah jutaan ringgit dari sektor ekonomi negeri sabah dan negara. Manakala rakyat juga mendapat kesukaran apabila bukan sahaja bekalan elektrik terputus tetapi jugaa bekalan air turut terjejas.

Laungan pemimpin untuk memberi tumpuan kepada sabah dari segi keperluan dan pembangunan seolah tidak seperti yang dikatakan. bekalan elektrik di sabah sangat uzur sehingga kekerapan gangguan bekalan berlaku hampir setiap hari.

Najib dalam beberapa ucapanya menjelang PRU 13 ini menyeru supaya pemimpin merasa denyut nadi rakyat. Bilakah rakyat di Sabah akan merasa janji dan seruan Najib itu?

11 ulasan :

Green Sabah said...

This is certainly the most serious blackout which affects the who Sabah. Fortunately some areas are able to restore the electricity after a few hours.

Green Sabah said...

Hopefully the SESB will do their best to prevent the same thing to happen again.

mantera said...

masalah eletrik sering berlaku di Sabah. ini harus diselesaikan. SESB kena tingkatkan kualiti mereka.

Anonymous said...

kualiti perkhidmatan SESB perlu diperbaiki lagi.harap2 kejadian seperti ni tidak berlaku di masa2 akan datang.

thinaj said...

SESB must work hard on increase the quality of their serious.

thinaj said...

SESB must work hard on increase the quality of their serious.

thinaj said...

Incident like this must not always occur or it will effect the people's decision making when election come.

Anonymous said...

Menyalahkan SESB sepenuhnya pun tidak adil. Mereka pun bukannya tahu bila pencawang itu akan terbakar. Malah mereka sedaya upaya membaiki kerosakan.

Anonymous said...

Insiden ini harus diambil sebagai pengajaran kepada SESB untuk sentiasa lebih peka dengan kerja mereka.

hafinA A said...

Ini semua perkara yang tidak disangka berlaku. Maka kita tidak boleh salahkan mana-mana pihak yang pasti SESB mencari jalan yang baik untuk menyelesaikan maslah ini secepat yang mungkin.

Sotong Kurita said...

adakah jika pembangkang mengambil alih negeri ini, maka tidak ada lagi gangguan bekalan elektrik selama2nya?? ada banyak faktor yang boleh menyumbang kepada gangguan bekalan elektrik.. bukan hanya faktor politik..