Tuesday, May 8, 2012


Awang Laiman lebih suka menjadi hero di tempat lain dari menjadi wira di tempat sendiri.


Saya tidak tahu, apa formula yang dipakai oleh partio-parti pembangkang di Kota Belud. Kokok saja kuat tetapi langsung tidak konsisten.Pada hemat saya Pakatan Rakyat yang terdiri daripada PKR dan PAS yang bakal menurunkan calon mereka pada PRU 13 nanti, hanya sekadar melepas batuk ditangga. Tidak punya agenda membela masyaraklat Kota Belud.Kalau perkataan ini saya luahkan di hadapan pemimpin Pakatan di Kota Belud baik dari PAS atau PKR, tentu mereka marah kepada kelapamawar.Mereka tentu beranggapan kelapamawar pula sudah dibeli oleh pemimpin BN. tetapi tugas dan amanah dalam cyber ini, saya tunaikan dengan membuat teguran semaksimum yang mungkin. 



Musli oli lebih suka mendampingi   pemimpin pembangkang daripada mendekati masalah rakyat di kota belud

Mengapa saya beranggapan yang demikian? Kerana setakat hari ini belum adala pemimpin Pakatan rakyat baik dari PAS dan PKR yang benar-benar menjiwai setiap denyut nadi rakyat di Kota Belud. Pelbagai masalah rakyat yang bertimbun-timbun yang perlukan perhatian dan pembelaan langsung tidak mendapat tempat dalam perancangan politik pemimpin politik dari Pakatan ini.

Pemimpin PAS di Kota Belud, langsung tidak agresif membela beberapa isu besar yang melibatkan kepentingan awam di daerah ini. dalam blog rasmi parti PAS Kota Belud, hanya terdapat iklan dan pemberitahuan tentang aktiviti rasmi parti itu melibatkan ceramah umum dan kehadiran pimpinan PAS pusat di daerah Kota belud, selain itu masyarakat Kota belud tidak berpeluang langsung melihat beberapa masalah lampau melanda daerah ini diketengahkan baik dalam blog rasmi PAS apatah lagi di dada-dada akhbar Harakah lidah rasmi parti bertunjangkan Islam itu.

Dalam tulisan blogger Muraikb, bukan sahaja mempertikaikan kredibiliti Sdr Awang Laiman selaku ketua setiausaha Penerangan PAS negeri yang masih 'membisu' seribu bahasa tentang isu kelewatan Sk Tamau,walhal kediaman dan tempat dimana  beberapa program PAS Kota belud diadakan tidak sampai 1 km dari Bangunan SK Tamau. Selaku anak jati Kg Tamau, Awang Laiman juga lebih suka menjadi hero di perkampungan lain daripada menjadi wira di tempat sendiri.

Parti PKR pula hampir sama dengan PAS di Kota Belud. Musli Oli yang suatu ketika dulu sewaktu aktif dalam PERKASA pernah menawarkan khidmat guaman kepada beberapa penduduk di Kg Labuan yang dikatakan 'terindas' sewaktu pengambilan tanah mereka berikutan pembinaan jalan raya bypass Kudat-Kota Belud, waktu itu Musli Oli masih dalam UMNO. Sekarang bila  berada dalam PKR, Musli Oli seolah-olah tertutup mulutnya, kes rampasan tanah adat di Kg Taburan, kes empangan Tambotuan, kes kesesakan jalanraya di pekan Kota Belud, kebersihan dan kes berkeliaran lembu dan anjing liar,langsung tidak dapat mengetuk pintu hati Musli Oli untuk memperjuangkan isu ini bersama Sdr Saidil Simon, meskipun mereka sedar isu ini melibatkan kepentingan awam. Malah ucapan Musli Oli di Kg Rosok hanya menceritakan kelemahan UMNO secara global. Sedang kelemahan UMNO di depan mata tidak disentuh.

Jika beginilah pimpinan Pembangkang di Kota Belud, saya rasa masyarakat kota Belud perlu 10 hingga 20 tahun lagi untuk menunggu bagi kelahiran pemimpin yang menjadi "despardo" di pekan ini. Benar-benar lahir sebagai pejuang. Dan saya tidak heran jika pada PRU 134 nanti, masyarakat Kota belud menolak secara total kehadiran pemimpin pembangkang yang bermusim ini.

8 ulasan :

TuhauBam said...

Kalau tidak konsisten, mungkin akan kalah lagi la tu. PRU13 akan menentukannya.

Anonymous said...

Pembangkang sekadar kasi cukup forum saja bah tu.

Anonymous said...

Pemimpin parti pembangkang hanya mahukan kuasa. Mahu jadi hero walhal tiada kapasiti untuk jadi pemimpin yang sebenar.

Anak Sabah said...

Amat sayang kerana Pakatan Rakyat tidak meletakkan masalah yang dialami oleh rakyat pada agenda mereka. Memang mereka ada agenda pembangunan yang menarik, tetapi adakah itu apa yang diperlukan rakyat tempatan?

Anak Sabah said...

Tidak kira bagaimana pun, diharapkan rakyat setempat akan membuat penilaian yang terbaik dan undilah pemimpin yang paling layak pada PRU-13 nanti.

mantera said...

pembangkang mmg tidak konsisten sejak dulu lagi, mereka seperti tiaa hala tujuan yang tetap. sikap begini takkan mendapat sokongan rakyat.

Sanih Alias said...

Itulah yang berlaku sekarang. Kebanyakkan pemimpin cuba mendekati hati pemimpin tertinggi berbanding keutamaan kepada rakyat.

Sotong Kurita said...

kalau tidak konsisten, baik berundur2 awal2.. jangan menyusahkan parti pembangkang tempatan..