Thursday, April 11, 2013

Pengarah Pelajaran negeri Sabah yang baru En: Jame Alif dalam satu kenyataan yang disiarkan oleh portal Sabahkini.net dikatakan memberi kata dua kepada guru-guru di Sabah yang cenderung kepada politik kepartian pembangkang. Jam Alif mengingatkan guru-guru supaya menyokong dasar-dasar kerajaan sedia ada dan tidak menyokong dasar yang bercanggah dengan dasar kerajaan. Sedangkan bukan sedikit guru yang menyatakan secara terbuka menyokong BN dan UMNO.

“Guru adalah penjawat awam dan sebagai penjawat awam kenalah menyokong dasar-dasar kerajaan sedia ada. Jangan terlalu aktif dengan politik seperti berkempen atau menyokong suatu dasar yang bercanggah dengan dasar kerajaan sedia ada.

"Saya tidak akan berkompromi dengan guru-guru ini. Ini bukan ugutan tetapi peringatan kepada mereka, saya sayangkan semua guru dan mereka mempunyai masa depan yang cerah dan mungkin juga bakal menggantikan saya sebagai pengarah.” - 

Guru-guru yang turut memberikan pandangan dan ulasan di laman sosial FCB turut mempertikaikan kenyataan jame Alif yang disifatkan sebagai menghalang prinsip demokrasi serta "gagal' membedakan antara prinsip kepartian dan konsep "kerajaan" yang dipilih oleh rakyat. Sesiapapun parti di negara ini boleh menjadi kenyataan dan bukan semesatinya BN/ UMNO.

Jame Alif seakan sudah lupa bahawa zaman sekarang bukan lagi zaman dalam kelambu dan tempurung, Guru tidak boleh dibataskan dengan segala macam pekeliling dan akta kerana hak mengundi dan menyokong itu adalah hak asasi yang wajar dihormati.

Sebelum ini sebagai rekod, mantan Pengarah Pelajaran Negeri Sabah, Datuk Muhyiddin Yusin mengumumkan penyertaan kepada PKR.

5 ulasan :

asyhraff said...

Pandangan saya perkara ini x salah .... 1 tidak kira siapa memerintah kerajaan kita patut sokong sebagai penjawat awam. 2 jangan demi politik sehingga abaikan tanggungjawab warga pendidik. Ini bukan tujukan kepada mana mana parti.

Anonymous said...

bila pembubaran dilakukan. setiap rakyat bebas untuk menentukan kecenderungan berpolitik di atas mana-mana landasan. itu tunjang prinsip demokrasi. Masa menentukan pemilihan pimpinan inilah penjawat awam perlu memainkan peranan penting untuk menyedarkan masyarakat kepada kebenaran.

Anonymous said...

Very rigid & sangat jumud. He was one of my teachers during my schooling years in SMK Arshad & now I have lost all respect for him.

Anonymous said...

AKU SOKONG KOU TUAN....KALAU BOLEH SEDIAKAN BORANG ...KEPADA GURU2 UNTUK PENCEN AWAL....KALAU HARI2 KEMPEN DI SEKOLAH DAN MASYARAKAT ....BENCI KERAJAAN...KALAU TAK SUKA KERAAJJAN BERENTI KERJA SAJA...INI ADA GURU YANG SAMPAI...POLITIK MURID2...JPA ADA PERATURAN BA....KALAU MAHU BERPOLITIK IKUT ATURANLAH...KALAU DAH BENCI SANGAT KERAJJAN YANG MENGAJI ...BERHENTI SAJALAH.....KENAPA PULA PARTI PKR PECAT AHLI YANG TANDING BEBAS...PASAL TAK SETIA KEPADA PARTIKAN...INI GURU TAK SETIA KEPADA KERJAYA DAN MAJIKANNNYA....KENAP TAAK BOLEH DI AMBIL TINDAKAN...ADAKAH DEMOKKRASI ITU HANYA UNTUK PEMBANGKANG...BUDUH...HARK TUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII...
BABI INI BLOG ...PEMBANGKANG PUNYA...HAHA,,,.ITU DEMOKRASIKAH..

Anonymous said...

Kalau Pembangkang memerintah MALAYSIA, hidup malu mati tidak mahu ni tuan jame alip.. betul..