Monday, April 29, 2013

PARLIMEN P169 KOTA BELUD, RAHMAN DAHLAN DALAM KEPERITAN

Sejak awal-awal lagi saya menyatakan bahawa pemilihan Datuk Rahman Dahlan sebagai calon di P169 KB oleh pucuk pimpinan arti sebagai satu kesilapan besar. Ini adalah kerana reaksi akar umbi baik pengundi atas pagar mahupun pengundi BN/UMNO Sendiri telah lama wujud penolakan sokongan kepada Datuk Rahman Dahlan ini. Tidak tahu mana silapnya tetapi pada pandangan saya sebagai pemerhati politik di daerah KB, isu 'pemain import" mendominasi paradigma pengundi PRU 13 kali ini. Selain itu ada beberapa faktor lain termasuk langkah Pengerusi USIA KB Sdr Lamsil Hamidsor yang juga suami kepada Ketua Wanita UMNO KB Pn. Eyun Latun yang bertindak bertanding atas tiket BEBAS di kawasan Parlimen KB. Isu ini tidak harus dilihat sebagai isu terpencil tetapi ia harus dipandang dari sudut penolakan ahali-ahli UMNO KB sendiri kepada kepimpinan Datuk Rahman Dahlan di KB. Malahan saya difahamkan oleh beberapa orang AJK UMNO KB, bahawa akan berlaku undi tidak setuju kepada Rahman Dahlan dalam kalangan pemimpin kelas pertengahan UMNO KB. Ini kerana mereka tidak bersetuju ,malah menganggap DARD sebagai liabiliti kepada calon-calon UMNO/BN di peringkat DUN.

Keadaan ini tentu akan menyukarkan kemenangan DARD, kerana pada atas kertas undi ahli-ahli UMNO KB mungkin dilencongkan kepada Sdr Lamsil Hamidsor yang merupakan pemimpin akar umbi kerana menjawat ketua cawangan UMNO kg Peninting KB, sebelum dipecat parti ekoran tindakannya bertanding atas tiket BEBAS.

Reaksi pengundi sejak kempen berlangsung masuk minggu ke 2 ini jelas menunjukkan penolakan keoada DARD, diperingkat DUN, pengundi masih lagi boleh berkompromi dengan memberi jaminan lisan akan menyokong calon-calon BN/UMNO, tetapi di peringkat Parlimen, para pengundi yang ditemui secara jelas menyatakan tidak akan mengundi DARD, antara sebab yang diberikan ialah kerana DARD bukan orang KB dan sukar ditemui ketika 5 tahun yang lepas. DARD dikatakan sibuk keluar kota sehingga orang-orang kananya yang ditinggalkan gagal merasai denyut nadi rakyat.

Penulis blogger yang juga terlibat secara langsung dalam kempen-kempen calon BN/UMNO KB sdr Musram Rakunman dalam blognya ONE KOTA BELUD turut mengakui keadaan ini. Justeru itu jika situai getir ini berlarutan hingga pembuangan undi pada 5 mei ini, ada kemungkinan yang sangat BESAR , DARD akan pulang dengan kehampaan iaitu Parlimen KB, mungkin menjadi milik parti lain selain UMNO/BN.

Musram Rakunman:

Sebagai perai undi BN bagi kawasan Kota Belud, penulis agak bimbang berkiatan parlimen Kota Belud. Para pengundi bukan melihat soal parti, melainkan calon. Bermacam-macam alsaan diberikan.para pengundi yang ditemui.


Apa yang pelik, mereka setia pada BN, tapi tidak suka kepada calon. Kalaulah dipaparkan alasan yang diberikan, hingga esokpun artikel ini tidak dapat disiarkan.


Maklumat seperti ini, sudahpun diberikan kepada jentera BN, agar usaha pemutihan dapat dilakukan sebelum pembuangan undi pada 5 Mei.


Parlimen Kota Belud mempunyai tiga Dun- Dun Tempasuk, Dun Usukan dan Dun Kedamian. Pengundi berdaftar 51,467.


Penulis pernah melakukan analisis keputusan awal, selepas tempoh berkempen masuk hari ke-5. Pada analisis itu, calon BN bagi kawasan Parlimen, Datuk Rahman Dahalan, akan mengekalkkn kawasan tersebut sekurang-kurangnya dengan majoriti 7,000. Namun sehingga semalam, selepas kempen berjalan rancak, nampaknya analisis itu jauh meleset.


Trend pengundian, antara DUN dan Parlimen, berbeza. Enam puluh peratus pengundi menyatakan akan mengundi calon Bn bagi Dun, namun tidak bagi parlimen.


Jika trend ini berkekalan sehingga pembuangan undi, dikhuatirkan kawasan parlimen Kota Belud dalam bahaya.


Belum terlambat bagi jentera Bn terutama calonnya sendiri memperbaiki kencenderungan ini. Masih ada peluang. Pertingkat gerakan agar, trend ini berubah pada 5 Mei.

11 comments:

Anonymous said...

fikir jo kam bana2 nak...kalu parlimen kalah, habislah kota belud. projek jalan akan terbengkalai, projek bangunan pun akan terbengkalai. apa lagi projek mega pun turut akan terbengkalai. kalu sudah begitu, habislah kota belud, tambah mundur dan terkebelakang, pengangguran yang dijangka akan dapat diatasi melalui projek mega, pasti akan tambah anggurnya. jadi, bukannya kita jadi maju, bertambah mundur pulak kita berbanding dengan daerah lain. jadik, fikir2 la kamu. kalu pun PR menang, pasti akan didahulukan rakyat semenanjung

Anonymous said...

tidak salah kalu bagi peluang kedua kepada Rahman...cuba tengok sekeliling kota belud, bukankah ada peningkatan dan pembaharuan...mudah2an selepas ini akan lebih meningkat dan meningkat. tapi , kalu sudah orang mahu tukar juga, bah...dari kamu saja...jangan pulak daerah kota belud jadik macam daerah lain di sabah yang sudahlah mundur, kena lagi dengan pemimpin yang kurang pandai...bertambah la mundur.

Anonymous said...

tidak mahu pemimpin yang pandai cakap sahaja tapi tidak pandai bawa masalah rakyat ke atasan. kami mahu pemimpin yang berjiwa rakyat, tidak mahu pemimpin yang penting diri dan keluarganya sahaja, sebab kalu tidak kami yang mengundi kamu, tiadalah kamu macam kamu yang ada sekarang. jadik, sesiapapun yang akan menang nanti, rajin2lah melawat kami yang telah memilih kamu. adios.

Anonymous said...

Mcmana pula kalo pr menang ddahulkn rakyat semenanjung???dato rahman tu org umno.umno ni parti org mlayu.bini dia org mlayu.itu sbb dia masuk umno.org kota blud manada melayu.dia janji jlnraya,paip,letrik,sekolah dll.itu smua kmudahan asas yg WAJIB kerajaan buat utk rakyat.apa yg rakyat mau adalah turun harga minyak.turun hrga brg dn maknan,trn hrga keta,sekolah free,hapuskn pti,naikkn royalti minyk.MANADA DIA JANJI ITU SEMUA.

Anonymous said...

Apa salahkah bg peluang kepada PR setelah sekian lama kita memangkah BN. Kenapa kita tidak ambil peluang berubah kearah yang lebih baik?. Janji Pilihan raya hanya akan dapat ditunaikan sekiranya PR membentuk kerajaan. Jika gagal bermakna janji tersebut hanya tinggal janji.

Anonymous said...

Atas bukti apa sekiranya parlimen Kota Belud,BN kalah habislah Kota belud?Sangat mendukacitakan pendapat anda itu kawan.Kenapa orang yang bertanding selaian dari calon BN itu bukan orang Kota Belud??Tidak membela rakyat Kota Belud?Paling penting pemimpin yang menang nanti ambil ikhtibar dengan keadaan Kota Belud yang dari dahulu tidak banyak perubahan.tapi sebelum semua itu berlaku,parti yang memerintah sebelum ini perlu ditukar..baru ada perubahan drastik.Ini Kalilah!!!

Bagi yang sokong BN,Jika Dengan BN menang,suruhlah anak-anak kamu itu menbayar hutang dorang aa..kerajaan BN mana mau tolong c bayar..kalau anak kamu tidak dapt bayar,marah anak kamu itu bab banyak betul hutang..kerja belum tantu lagi..hehe..kalau mau harga minyak tidak turun atau mugkin lagi naik silalah undi BN..hehe..kitaa kan kaya raya..

Anonymous said...

Skrg ni mau mkn drestoran kota blud @dmna mna sj,paling kurang pun rm20 utk 2org.1jnis mknan +1jnis minumn.kalo 1kluarga ada 5org nah mau rm50 tu.kalo bli dpasar,rm20 apa sj yg bole dbeli?ikn blis sma ikn masin pn mahal.masi lg kamurang mau sokong BN?

Anonymous said...

Stakat bangunan kedai...tu pun syarikat org yg bikin.. Yick Ming punya...
5 tahun. .air pun nda buleh urus....

Anonymous said...

tskut btul anonymous1 umno kalah. ada kepentingan kali dia ni. Apa projek yang akan terbengkalai tu? sya tidak nampak pun apa2 si raman tu buat di KB. Barulah cerita pasal projek besar2 bila pilihanraya. Lepas pilihanraya klu sdh menang nanti terus diam. Gerhana lagi lah KB 5 tahun. Org KB jangan takut. maju mundur KB bukan ditangan umno tp ditangan ALLAH. Klu pn umno menang tp ALLAH tidak benarkan berlakunya kemajuan tidak jadik juga kan. 56 tahun cukuplah. Poket dorg pun sya rasa sdh penuh cukup utk 10 keturunan.

Anonymous said...

Tukang komen no. 1 kau la yang kena pikir betul2. projek mega apa ynag kau cakap ni? Projek Uncle Yick Ming tu kah...
Semoga Allah buka hati kau undi PR sebab BN memerintah sudah lama pun tiada jugak apa2 perubahan.

Anonymous said...

Ala'a bi nu bered ta moto be..
Amun nya benered jo moto be ..anak dinakanku tak Kota Belud. Pekereso ti do' pr limon taun..doong kam matai niakalan jo lek bangan pemimpin BN...meso betong jo gai. Laan ngogo tak kampung biraan pan bagal-bagal batu ni.

BLOG PEMIMPIN

BLOG KB

BLOG PILIHAN

BLOG PILIHAN

Popular posts