Saturday, April 27, 2013

Saidil Simoi adalah antara nama yang tidak asing bagi anak-anak muda yang terpedaya dengan gerakan PERUBAHAN di Kota Belud. Beliau adalah calon PKR Parlimen P169 KB, seorang yang menjawat jawatan ketua cabang PKR di KB, orang lama tetapi bukan seorang yang berjati waja. Saidil Simoi hanya umpama seorang pengembara yang terputus bekalan air di padang sahara lalu mengambil keputusan mengakhiri hidupnya kerana tidak bersedia mengharungi panas terik mentari yang membakar.

Dalam politik, perjuangan bukanlah untuk menjadi CALON tetapi untuk membawa panji-panji perjuangan. Sama ada terpilih menjadi CALON atau tidak, namun tidak akan berpaling arah, kerana yang dihadapan adalah ketuanan rakyat dan bukan ketuanan CALON.

Sebagai pengundi di P169 Kota Belud, rasanya begitu kecewa dengan tindakan Saidil itu yang disifatkan oleh Sdr Ansari sebagai antara yang 'TERCEDERA'.

Sekiranya PR benar-benar diberi peluang oleh rakyat menjadi KERAJAAN, apakah yang akan terjadi kepada nasib politik Saidil, apakah beliau akan menjadi Pembangkang?

Memanglah dalam politik banyak kemungkinan boleh berlaku, bukan bererti kita selama-lamanya akan relevan unutk menjadi calon. Sewajaranya beliau bersama berganding bahu berkempen untuk calon yang dipilih puncuk pimpinan kerana keredhaan dan keakuran dalam parti adalah kemenangan yang tertund. MUNGKIN hari ini ,kita tidak nampak tersiratnya keputusan pucuk pimpinan itu, tetapi akan datang barulah kita sedar bahawa politik adalah strategi.


4 ulasan :

Anonymous said...

PKR ...PARTI AANAK BERANAK...BUKAN RAKYAT...PARTI NEPOTISME...TUTP JA BLOG AWAK NI PENYOKONG PELIWAT DAN PENZINA....ICE CREAM TANDAS...BN KELUAR BOLEH...PKR KELUAR TIDAK ADIL ...HARKKKKKKKK TUI...

Anonymous said...

Anonymous 9.41AM, Umno pulak parti keturunan.passing2 jwtn.parti kepala rasuah.baru jd ketua cwgn kereta besar da brapa biji.rumah besar.tgk tu tpi jln sana sembirai.

Anonymous said...

anoymous 9.41AM,nampaknya kamu ni selalu tengok berita tv3 suku,rtm tv 1 dan tv 2 dengan berita harian..hehe..kesian plak saya sebagai seorang muslim..xapalah,cakaplah apa sahaja yang boleh di perkatakan..nanti di padang mashyar nanti kita bertanggungjawab dengan apa yang kita telah lakukan..tq..

Anonymous said...

Kalau saudara tidak tau apa sebenarnya yang berlaku di belakang tabir politik, jangan melulu menuduh seseorang itu. Bukan semua yang kita lihat dan dengar dari akhbar adalah benar dan jika kita membuat tuduhan yang melulu dan memburukkan seseorang itu atas dasar yang tidak kukuh, dosa akan berlipat ganda. Besar lagi dosa si pembuat fitnah daripada si pembunuh, bukan?