Friday, July 6, 2012

Siapa Datuk "T' di Kota belud?

Datuk 'T' atau 'Trio' yang disebut-sebut sangat ideal dalam mencorakkan warna politik di Kota belud menurut kehendak dan inspirasi mereka dikatakan merencanakan strategi baru untuk memenangi PRU 13 nanti. Datuk 'T' yang dimaksukan itu ialah MP Kota Belud, Datuk Rahman dahlan,Datuk Salleh Tun Said, ketua UMNO KB dan Datuk Musbah Jamli Adun Tempasuk.

Ketiga-tiga pemimpin yang sebelum ini berada pada kedudukan 'stress' lantaran kurangnya persefahaman, kini memulakan langkah baru dalam percaturan politik mereka apabila keintimana hubungan diperhebatkan.Dalam beberapa majlis di Kota Belud, Datuk Musbah dan Datuk Rahman Dahlan dikatakan seperti "merpati dua sejoli' apabila kelihatan sentiasa bersama-sama, menjadikan mereka antara YB-YB di Kota Belud yang nampak rapat dan mempunyai persefahaman politik peribadi.


benarkah Datuk R menumpang tuah datuk S?

Namun begitu dijangka keintiman itu akan bertambah kuat apabila dengan  kehadiran Datuk Salleh dalam senarai calon DUN di usukan kelak. Datuk Salleh sebelum ini telahpun memulakan perang saraf politiknya apabila merestui Datuk rahman dahlan dicalonkan di Parlimen pada PRU 13 walaupun pada asasnya mendapat tentangan  dari AJK UMNO KB.

lengkap sudah gelaran Datuk 'T' di Kota belud?

Pemerhati politik di daerah koboi itu bersetuju bahawa ketiga-tiga datu 'T' ini sebenarnya saling memerlukan untuk menterjemahkan satu kemenangan mutlak pada PRu 13 nanti. Rahman dahlan sebelum ini dilabelkan antara pemimpin yang berjaya mendapatkan tempias pengaruh Datuk salleh sehingga berjaya dimertabatkan sebagai MP Kota belud pada PRu 12 lepas.pada PRu 13 ini8 di9jangka jika Datuk salleh menang di Usukan, maka tempiasnya juga akan terasa di Parlimen.Begitu juga kemenangan Datuk Musbah di Tempasuk kelak juga akan memanjangkan sokongan rakyat kepada Rahman di parlimen.Justeru itu Rahman pada benaknya merasakan sudah sampai masanya beliau merelakan percaturan politiknya menumpag pada tuah Datuk Salleh dan datuk Musbah.

seorang penganalisis politik tempatan memberitahu kelapamawar bahawa, Kota Belud seklai lagi akan terpaksa menerima calon import pada PRu 13 nanti, bila Datuk rahman Dahlan akan terus di kekalkan di Parlimen sebagai prasyarat datuk Salleh kembali ke Usukan dan pengekalan Datuk Musbah di Dun Tempasuk.Jika ini kebenarannya, pembangkang di Kota Belud yang sinonim dengan sdr Musli Oli terpaksa bekerja keras untuk memastikan sekurang-kurangnya majoriti kemenangan ketiga-tiga datuk "T' ini bakal merudum.

12 ulasan :

Green Sabah said...

Hope that the people of Kota Belud will make the right choice during the next general elections.

sabah-go-green.blogspot.com

Green Sabah said...

Good luck and may the best man win.

sabah-go-green.blogspot.com

mantera said...

semoga ketiga datuk tersbut dpt memastikan kemenangan BN di KB.

Sanih Alias said...

Yang penting sekali ada kepentingan penduduk Sabah itu yang perlu dilaksanakan sebaiknya.

Unknown said...

Kerjasama yang baik akan menghasilkan keputusan yang positif.

Unknown said...

Tunggu dan lihat apa hasil Datuk 'T' ini.

azman said...

kerjasama yang mampu untuk memberikan kebaikan kepada rakyat adalah sesuatu yang baik.

azman said...

jika mereka mampu untuk menjalankan tugas dengan baik, rakyat pasti akan menyokong.

madd said...

setiap pemimpin ada pengaruh dan kekuatan masing-masing.

madd said...

kerjasama yang baik dikalangan pemimpin akan menghasilkan sesuatu yang positif.

Unknown said...

Semoga politik di KB akan dalam keadaan yang baik untuk UMNO/Bn.

Unknown said...

Tidak tahu apa yang akan berlaku pada PRU13 akan datang. Tambahan lagi pelbagai parti mula mencari peluang untuk mendapat sokongan.