Wednesday, July 25, 2012

Kalau kita masih ingat Tun Mahathir pernah membayangkan bahawa UMNO telahpun busuk hingga ke hujungnya.Itu gambaran UMNO di peringkat Pusat,di negeri Sabah, UMNO juga bergolak.BN SABAH diulanda ribut. Parti komponen seperti LDP pernah secara terang enggan mengiktiraf kepimpinan Musa Aman.Kini Datul lajim dan Wilfred Bumburing juga telah menghidu kebejatan yang berlaku dalam BN Sabah. Sabahkini melaporkan keadaan itu:

DATUK SERI Lajim Ukin memberi sedikit interview di Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu, semalam Selasa 24 julai 2012 tengahhari Kenyataannya menarik sekali:


"Saya fikir memang ada tapi apa yang disebut oleh Datuk Seri Panglima Bumburing kelmarin itu adalah sama. Kita akan menentukan halatuju kita. Pada saya, saya ada dua pilihan, samada saya terus berpolitik atau bersara, itu saja.


"Yang kedua pilihan saya, pertama saya ingin juga melihat perkembangan semasa dan juga sokongan rakyat bukan saja di kawasan saya tapi juga di kawasan lain di negeri Sabah, khususnya supaya perjuangan itu tidakkan menjadi satu perjuangan sia-sia pada kita.


"Apabila kita memasuki satu gelanggang, sudah pastinya kita mau kemenangan dan kemenangan itu kita memerlukan satu strategi yang cukup mantap. Saya fikir untuk menentang BN bukanlah semudah itu tapi kami juga yakin bahawa rakyat yang akan menentukan masa depan kami dan juga perjuangan kami. Tidak semestinya, kerajaan memperolehi kelebihan dalam apa-apa juga walaupun mereka mempunyai pelbagai peralatan dan sebagainya.


"Tapi saya yakin kami percaya bahawa rakyat Sabah khususnya telahpun awal-awal lagi menunjukkan mereka memerlukan perubahan terutama sekali kepimpinan di negeri Sabah.


"Saya tak ingin elaborate untuk hari ini. Cuma dalam ucapan saya nanti pada 29 haribulan, sudah tentu ada pelbagai perkara yang saya harus kupas dan saya harus elaborate supaya rakyat Sabah faham apa sebenarnya hala tuju dan perjuangan kami untuk membawa perubahan kepada negeri Sabah dan rakyat negeri Sabah.


Boleh Datuk ulas perjumpaan dengan Datuk Nik Aziz di Kota Baru semalam?


"Itu sebenarnya satu pertemuan secara official. Saya mewakili Kementerian untuk memberi taklimat kepada Tok Guru mengenai dengan penswastaan sisa pepejal, tapi maklumlah orang politik, bila saya jumpa dengan beliau, ditafsirkan sebagai perbincangan politik.


"Saya tak nafikan ada perbincangan politik selepas taklimat yang dibuat oleh pegawai saya kepada beliau mengenai beliau dapat memperakukan dan mempercepatkan penerimaan negeri Kelantan kepada usaha kerajaan pusat utk menswastakan sistem dan juga pungutan sisa pepejal di peringkat negeri Kelantan.


"Tapi nampak dalam apa nama laporan itu, seolah-olah saya datang adalah untuk berbincang soal politik, tapi sebenarnya membincangkan soal penswastaan sistem sisa pepejal bagi pihak Kementerian.


"Walaupun saya dilemparkan dengan pelbagai kontroversi tapi sebagaimana saya maklumkan kepada pihak akhbar, saya akan terus menjalankan tugas saya sebagai Timbalan Menteri selagi saya tidak dipecat atau selagi saya tidak berhenti. Jadi kelmarin itu tugas saya sebagai Timbalan Menteri mewakili Kerajaan Persekutuan.


Pemimpin UMNO minta anda perjelaskan kedudukan sebenar?


"Saya akan jelaskan pada 29 Julai. Kalau penjelasan, saya telah jelaskan dengan YAB PM saya telah bertemu dengan YAB PM sejak 20 Disember 2011 sudah 4 kali, TPM pun sudah saya jumpa.


"Saya jelaskan, kenapa, why, tapi nampak saya mungkin tidak mendapat respon yang boleh memberangsangkan kepada rakyat Sabah. Jadi itu sebab saya tidak bertindak terburu-buru untuk apa nama mengambil keputusan tetapi saya memaklum membuat laporan dan ssebagainya untuk penambah baikan bagi UMNO dan BN di Sabah tapi nampak dipandang ringan dan enteng, tiada apa-apa respon dari pimpinan, dan bukan saja saya, ramai di kalangan pemimpin BN juga di Sabah yang tidak puas hati dengan cara gaya kepimpinan di peringkat negeri.


"Jadi ini sudahpun dimaklumkan kepada YAB PM, Presiden UMNO & Pengerusi BN, saya juga maklumkan kepada YAB TPM dan juga Timbalan Pengerusi BN & Menteri-menteri Kanan di KL.


"Semua orang tau, tapi dalam pengertian saya kemungkinan ini laporan kami tak betul atau palsu. Jadi kalau saya laporan itu tak diterima oleh pimpinan, maka apa jalan saya, jalan keluar ialah mungkin saya tidak perlu berada dalam satu kelompok seperti ini.



"Saya bersedia dengan semua aspek, dari segi fizikal mental dan sebagainya, ini orang politik memang begitulah.

5 ulasan :

mantera said...

kepimpinan BN Sabah harus melakukan yang terbaik bagi memastikan BN Sabah akan terus mendapat sokongna rakyat.

Paquin said...

Jika mahu sokongan berterusan dari rakyat Sabah, sememangnya corak kepimpinan itu harus ditambah baik dari semasa ke semasa.

Paquin said...

PRU kali ini pasti akan sengit so all the best kepada umnobn :)

Unknown said...

semakin dekat PRU13 ini semakin banyak berita yang kita dengar.

Unknown said...

Bumburing perlu tahu akan peranan mereka sendiri. Jadi kita harap Sabah akan mendapat apa yang sepatutnya.