Wednesday, March 17, 2010

Datuk Johan @ Christopher O T Ghani adalah calon BEBAS yang berkeliber sebelum menyertai PKR.


Ketika PKR Pusat dihantui oleh bayang-bayang wakil rakyatnya yang bertindak meninggalkan parti itu dan pengaruh DSAI ke atas para penyokongnya yang dikatakan menurun berdasarkan sambutan kehadiran penganut PKR di mahkamah ketika proseding kes liwatnya berjalan…namun laut politik di sabah tampak tenang, tidak ada tsunami besar yang melanda biarpun satu ,dua gempa politik menyaksikan beberapa pemimpin kecil BN bertindak menyertai pembangkang. Selain SAAP telah lebih awal meninggalkan BN. Namun semuanya itu BN masih dilihat berada dalam dewan keselesaan politik yang amat kuat.





Ketika PKR dan sekutu politiknya membuat pengumuman awal meletakkan calon satu lawan satu pada PRU 13 akan datang, ramai pemerhati politik tempatan di Sabah merasakan langkah PR itu sebagai angkuh, sombong dan mempunyai “high confident” yang bisa mematikan matlamat mereka menguasai Sabah. Ini kerana berdasarkan iklim politik Sabah yang masih sukar diramalkan. Sesekali hujan ribut turun dan sesekali kemaru panjang melanda.Tidak sama dengan di semenanjung ,walaupun ada isu nasional yang dijangka mendominasi isu PRU 13, tetapi impak kepada pengundi adalah di tahap minimum berbanding isu tempatan yang lebih berdaya saing terutama isu politik suku majority.




Strategi satu lawan satu oleh PR, tidak semudah ketika melafazkan ikrar politik itu, kerana di Sabah calon BEBAS dijangka menjadi cabaran utama kepada PR pada PRU 13 nanti. Kalau di semenanjung calon BEBAS jarang mendapat tempat kerana calon BEBAS ini hanya dilihat memperjuangkan inspirasi golongan minoritika , berlainan di Sabah, kerana Calon BEBAS boleh ‘mencabar’ sokongan kepada calon parti-parti yang bertanding. Setakat ini ‘penghargaan’ politik terbesar harus diberikan kepada penduduk Kuala Penyu yang telah membuat perubahan besar dalam landskap politik Sabah pada PRU 11 kerana memberi keizinan kepada calon BEBAS ,Datuk OT Ghani mewakili mereka. Sebelum Berjaya di rampas oleh Teo Kwan Chin dari BN pada PRU 12 dengan hanya kelebihan undi lebih kurang 200 lebih sahaja. Kehadiran 2 calon BEBAS juga telah menghancurkan harapan Dr Jeffry pada PRU 12 yang lepasa apabila gagal menguasi DUN BIngkor dengan kekalahan tipis sebanyak 171 undi sahaja.




Jika parti Pembangkang tempatan di Sabah seperti BERSEKUTU, SAPP dan lainya , Berjaya di bawa dalam pemuafakatan pembahagian kerusi pada PRU 13 pun tidak akan dapat menjamin berlakunya apa yang dikatakan itu sebagai 1 lawan 1. Kerana kehadiran calon BEBAS akan membuatkan keadaan politik di Sabah sukar ditembusi oleh PR. Sama ada calon BEBAS itu bertujuan untuk mengetengahkan idelogi politik yang berbeza atau di turunkan oleh pihak tertentu bertujuan untuk memecah undi sehingga menyukarkan pihak lawan memenangi kawasan tersebut, bukan persoalan utama kerana yang menjadi isunya ialah bolehkan PR di Sabah mengekang kemaran calon-calon BEBAS ini ? Bolehkah wujud kesepakatan dengan calon BEBAS ?Atau apakah pada kali ini calon BEBAS akan membuat kejutan di beberapa kawasan ? Nyata situasi politik di Sabah yang berkecenderungan dalam politik kesukuan akan menguasai pasaran BEBAS pada PRU 13 akan datang.

4 ulasan :

rojokobog said...

Salam KM,
Strategi Pembangkang utk berlawan one by one dgn BN khususnya di Sabah pada PRU-13 nanti agak sukar utk mereka lakukan, tidak ada kesepakatan yang akan tercapai, malah masing-masing akan menunjukkan taringnya utk memenangi setiap DUN yang dipertandingkan, mentaliti pemimpin politik di Semenanjung dan di sabah agak jauh bezanya, walaupun penerapan dan ada contoh dari Semenanjung bahawa 1 lawan 1 agak berkesan utk mencabar BN, perubahan mentaliti ini agak lambat utk kita capai disabah disebabkan rasa ego yang agak tinggi bagi calon yang akan bertanding pada setiap PRU, kecuali jika calon yang akan bertanding diberikan ganjaran wang utk beliau tidak menghantar kertas pencalonan pada hari penamaan calon pendek kata menarik diri, tapi kalau ditakdirkan ada perlawanan 5 penjuru utk satu DUN adakah kesanggupan utk membeli calon agar menarik diri tercapai, jawapannya agak sukar.mungkin strategi 1 lawan 1 ini akan tercapai di beberapa kawasan saja. sebagai contoh di DUN Tempasuk, kalau kita fikir-fikir kan BN akan berdepan dgn Parti KeADILAN tapi PAS pun amat bernafsu juga utk menawan DUN Tempasuk, DUN Usukan pula sudah tentu BN akan mempertahankan kubu kuatnya, Parti KeADILan pasti akan meletakkan calonnya, BEBAS pun akan bertanding disebabkan calon parti KeADILan kurang berwibawa, DUN Kedamaian apa lagi kawasan pengeluaran calon BEBAS sejak dulu lagi...walau apa pun kita sama-sama lah tunggu saat dan ketika nanti apakah kata-kata dan contoh-contoh yang saya berikan akan menjadi kenyataan.

BELUM PENDEKAR said...

Salam,

1. Pada pengamatan saya, dalam suasana politik sekarang ini saya tidak nampak parti pembangkang akan berjaya menewaskan parti pemerintah walaupun dengan menggunakan strategi "SATU LAWAN SATU". Apa yang dinyatakan oleh Ahli Parlimen Bagan Baru di Parlimen baru-baru ini cukup merupakan tamparan kepada parti pembangkang khususnya PKR dan Anuar Ibrahim sendiri yang secara terang-terang berbohong.

2. Kalau dengan Ahli Parlimen PKR yakni golongan yang paling rapat dengan beliaupun, beliau boleh dan sanggup berbohong; apakah jaminan bahawa beliau tidak sanggup berbohong dengan rakyat biasa seperti kita? Dan, Kalau itulah keadaannya, saya tertanya-tanya siapa yang sanggup untuk mempunyai "pemimpin" dengan kualiti sedemikian?..

3. Barangkali mereka amat yakin bahawa orang Sabah terutamanya orang Kota Belud terlalu dangkal pemikirannya sehingga boleh diperbodoh-bodohkan dengan retorik politik sedemikian rupa... Pesanan saya, saudara-saudara semua jangan sampai tertipu sepertimana Ahli Parlimen PKR. Dalam keadaan sekarang beliau akan menjanjikan apa saja termasuk bulan dan bintang serta matahari asalkan dapat mencapai cita-cita politik beliau.

4. Mudah-mudahan Allah melindungi kita dari bala bencana politik ini.

kelapa mawar said...

Salam kembali Rojokonog..

ma kasih atas ulasan sdr yang begitu mnyeluruh dan bernas..

saya juga memikirkan yang demikian bhaawa 1 lawan 1 di sabah sukar untuk direalisasikan.

kelapa mawar said...

Sdr Belum Pendekar..

ma kasih kerana sekali lagi hadir memberikan komen yang memberangsangkan...saya tertarik dengan ulasan sdr ini..:Barangkali mereka amat yakin bahawa orang Sabah terutamanya orang Kota Belud terlalu dangkal pemikirannya sehingga boleh diperbodoh-bodohkan dengan retorik politik sedemikian rupa... Pesanan saya, saudara-saudara semua jangan sampai tertipu sepertimana Ahli Parlimen PKR. Dalam keadaan sekarang beliau akan menjanjikan apa saja termasuk bulan dan bintang serta matahari asalkan dapat mencapai cita-cita politik beliau...

semoga sdr terus sukses.