Tuesday, October 4, 2011


Tuduhan kononnya Kelapa Mawar menjadi 'dalang' kepada pembongkaran segala bentuk kelemahan dan kedaifan NGO Iranun di Kota Belud adalah sama sekali tidak benar. Malahan dakwaan bahawa Kelapa Mawar mempunyai agenda dan kepentingan peribadi dalam memaparkan isu berkenaan juga adalah tidak benar sama sekali. Bahkan ada tanggapan dari pemimpin NGO berkenaan kononnya Kelapa Mawar berasa iri hati atas penonjolan mereka. Dakwaan itu juga adalah bersifat prejudis dan tidak bersandar kepada kewarasan pemikiran yang dituntut.

Apabila kritikan dilemparkan kepada NGO ini, sifat melatah,melenting dan bertanggapan negatif menjadi pilihan mereka. Kelapa Mawar langsung tidak menyerang peribadi mereka. Kelapa Mawar tidak mengaibkan peribadi pemimpin NGO ini. Hanya kelapa Mawar 'memertikaikan' beberapa kelemahan yang pada pandangan Kelapa Mawar wajar diberikan perhatian. Pendekatan serta matlamat pertubuhan itu yang masih kabur pada kaca mata orang lain yang sesuku dengan mereka.

Pada waktu yang sama kelapa mawar juga memberikan beberapa cadangan dan pandangan untuk memperbaikinya. Namun pandangan itu tidak semestinya diterima. Menyuburkan prinsip demokrasi dengan memberikah hujah penafian dan hujah penguat adalah lebih dituntut daripada melemparkan tanggapan yang tidak berasas.

Kelapa Mawar inginkan keterbukaan dalam berhujah. Jika merasakan bahawa apa yang dipaparkan itu tidak tepat dan tidak relevan, maka inilah masanya untuk menerangkan kepada umum supaya kekalutan dan kekaburan itu menjadi jelas.

Jarang ada pemimpin yang bila dikritik mengambil jalan dan pendekatan untuk menjawab secara berhemah dan berhujah secara matang. Malahan ada yang lebih suka tidak mahu dikritik dan tidak mahu dipersoalkan. seolah-olah apa yang dilakukan itu benar kepada semua orang.

Mempersoalkan identiti kelapa Mawar mungkin ada asasnya, tetapi itu tidak bermakna bahawa prinsip berhujah itu mati hanya kerana berselindung disebalik nama samaran. Kelapa mawar lebih bebas menyuarakan idea dalam keadaan begini. Tidak terikat kepada sesiapa, tidak terbatas kepada isu tertentu sahaja.Justeru kelapa mawar bukan hero kepada sesiapa juga bukanlah musuh kepada yang lainnya. Kita suburkan suasana berhujah dalam dunia maya ini.

Kepada pemimpin NGO Iranun , teruskan perjuangan kalian!

0 ulasan :