Monday, October 3, 2011


Ketika Datuk seri Najib menuju ke arah keberjayaan transformasinya termasuk memansuhkan akta ISA dan kemudiannya di war-warkan oleh media massa dalam waktu terdekat di bulan Oktober ini, Najib akan membentangkan belanjawan negara 2012 yang dikatakan oleh kebanyakkan pemerhati politik sebagai "bajet" PRU 13, Pakatan Rakyat di bawah pimpinan ketua pembangkang Datuk seri Anwar Ibrahim memintas' keajaiban itu dengan mengumumkan Bajet Pakatan Rakyat di perkarangan Parlimen. Teks ucapan penuh DSAI itu boleh diikuti di sini teks ucapan belanjawan alternatif pakatan rakyat

Antara pengisian Belanjawan 2012 Pakatan Rakyat ialah :

Belanjawan Pakatan Rakyat memperuntukkan RM 220 bilion dengan mengekang defisit pada 4.4 % daripada KDNK berbanding BN melebihi 6%.

Bayaran bonus warga emas sebanyak RM 1,000 setahun kepada yang layak - iaitu yang berpendapatan di bawah RM18,000 setahun. Gaji minima sebanyak RM 1,100 memanfaat 300,000 kakitangan awam. Akta sedia ada akan dipinda.

Pembayaran elaun pendidik sebanyak RM 500 sebulan.

Pakatan Rakyat mengumumkan pemberian lesen lesen teksi secara terus kepada pemandu pemandu teksi dan batalkan sistem konsesi ala BN.

Defisit negara pimpinan UMNO mencecah 6% bagi tahun 2011 tersimpang dari janji Najib untuk kurangkan ke kadar 5.2%.


Ketua Pembangkang membentangkan Bajet Pakatan Rakyat di dewan taklimat Parlimen.


Jabatan Perdana Menteri akan di rombak. SPR, SPRM akan bertanggungjawab terus kepada Parlimen.

Perdana Menteri daripada Pakatan Rakyat tidak akan menjawat jawatan Menteri Kewangan. Ucapkan selamat tinggal kepada tenaga perunding luar negara.

Penglibatan tenaga kerja wanita kepada ditingkatkan kepada 55% menjelang 2015. Berbanding 42% sekarang ini.

Belanjawan Pakatan Rakyat mencadangkan pemotongan belanjawan Perdana Menteri sebanyak RM10 bilion dan dikembalikan kepada Kementerian lain.

Perolehan kerajaan melalui tender terbuka dengan jaminan skim khas untuk Melayu/Bumiputra dan program latihan usahawan baru.

Pakatan Rakyat berbcadang kembalikan cukai-cukai eksais & duti yang dibatalkan Perdana Menteri ke atas barang-barang mewah (beg-beg mewah, dll).

Belanjawan Pakatan Rakyat tumpu pembangunan wilayah terutama pembinaan infra termasuk lebuhraya yang menghubungi Sabah dan Sarawak.

Pakatan Rakyat akan melaksanakan semua tuntutan BERSIH, memansuh ISA, OSA dan AUKU.

0 ulasan :