Wednesday, October 5, 2011


saya berkesempatan berbicara dengan seorang penyokong kuat YB datuk Musbah Jamli, ADUN Tempasuk Kota Belud. Dengan tidak melepaskan peluang tersebut, saya mengutarakan beberapa persoalan termasuk apakah peratusan Datuk Musbah dicalonkan semula di Tempasuk, walaupun saya yakin jawapan yang diberikan tentunya memihak kepada YB Datuk Musbah, namun saya ingin mendengar sendiri pandangan penyokong ini serta harapannya kepada pembantu menteri Pertanian itu.

Dengan bersandarkan kepada prestasi YB datuk Musbah serta hubungan rapatnya dengan YB datuk Ketua Menteri Sabah, beliau yakin Datuk Musbah akan dicalonkan pada PRU 13 akan datang, beliau memulakan hujah politiknya kepada saya. Lantas pertanyaan kedua yang saya ajukan ialah apakah pencapaian tertinggi YB beliau itu? Dengan cepat dan pantas beliau menyebut, Projek Jelapang Padi Kota Belud. Kemudiannya beliau membandingkan pencapaian itu dengan apa yang pernah dibuat oleh YB-YB sebelumnya. " Tidak ada pencapaian yang terbaik dan setanding dengan pencapaian YB datuk Musbah dalam membawa pembangunan dan membenteras kemiskinan masyarakat di Kota Belud" katanya lagi.

Lalu apakah hanya dengan pencapaian itu, maka membolehkan YB Musbah dapat dicalonkan? bukankah begitu ramai lagi pemimpin di peringkat pusat yang telah mencapai prestasi kerja yang memberangsangkan , namun tersisih dari kabinet Najib? Bagaimana dengan pencapaian Syed Hamid Albar,misalnya" .Kata saya lagi.

Penyokong Datuk Musbah ini menjadi perlahan hujahnya. tetapi dengan memberikan penjelasan bahawa peringkat pusat tidak boleh disamakan dengan di Sabah. Dan apatah lagi di Kota Belud. Lihat apa pencapaian pemimpin sebelum ini, walaupun mereka telah menduduki kerusi penting dalam kabinet negeri Sabah. Katanya membidas hujah nakal saya.

Akhirnya, saya melontarkan permasalahan dan kecaman terhadap Datuk Musbah oleh pihak lawan. Datuk Musbah dikaitkan dengan pemilikkan harta yang diluar kemampuannya. Apak komen anda? tanya saya. Dia menjawab ,jangan kita lupa bahawa Datuk Musbah sebelum menceburkan diri dalam dunia politik adalah merupakan usahawan yang berjaya. Maka soal harta dan pemilikkan yang melampau sudah semestinya tidak timbul dan itu bukan isunya, sambungnya lagi. Apa yang menjadi penilaian masyarakat setempat ialah soal kewibawaannya membawa pembangunan dan kemakmuran kepada masyarakat di Tempasuk.

sebagai menutup perbualan kami, penyokong Datuk Musbah ini melahirkan harapan yang sangat tinggi untuk melihat YB nya ini dicalonkan semula. Sama ada berjaya atau tidak projek Jelapang padi itu, semestinya bergantung kepada kesinambungan dan kesanggupan pemimpin itu sendiri,katanya menutup perbualan kami pada petang itu.

0 ulasan :