Tuesday, October 4, 2011


Spekulasi terbaru mengenai percaturan politik Tan Sri Pandikar Amin di Kota Belud cukup memeranjatkan. Ada kemungkinan besar TSP tidak akan 'merebut' dan 'melobi' sebarang kerusi DUN atau Parlimen di Kota Belud. sekaligus menangkis tanggapan awal pemerhati politik tempatan bahawa TSP akan 'mengambil laih' semula DUN Tempasuk yang ditandingi oleh Datuk Musbah Jamli pada PRU 12 yang lepas.

Malahan desas-desus bertiup kencang bahawa TSP ada kemungkinan akan bertanding di luar kawasan Kota Belud. Sesetengah penganalisis politik Kota Belud yang sempat saya temui juga menganggap percaturan politik TSP kali ini dengan bertanding di luar kawasan Kota belud sebagai "patut' dan "wajar' untuk memastikan kelangsungan politik YDP dewan Rakyat itu. Tapi menurut sumber ini, TSP masih 'menunggu' lampu hijau dari Najib sama ada bertanding peringkat DUN atau Parlimen.

Kesanggupan TSP berkenalan di luar Kota Belud, dilihat sebagai dua ekor harimau tidak akan berada pada satu rimba. Mengambil perumpamaan itu berkait dengan hubungan TSP dengan Datuk Salleh Tun said yang dikatakan tidak akan melepaskan cengkaman politik di Kota Belud, sama ada merebut kembali Kerusi Parlimen atau kembali semula ke Usukan. Hubungan kedua-dua tokoh ini yang rapat ekoran pengguguran mereka pada PRU 12 yang lepas bertambah intim apabila mereka mengambil alih kepimpinan sebuah NGO politik di Sabah iaitu USBO.

Justeru itu ada pandangan bahawa tidak akan ada dua raja rimba dalam hutan yang sama. Barangkali perkelanaan TSP di luar Kota Belud adalah untuk mencari rimba baru dan semestinya rimba itu punya persamaan besar dengan rimba yang ditinggalkannya.

Dua kawasan yang dispekulasikan akan ditandingi oleh TSP iaitu sama ada di Kota Marudu dimana beliau pernah menjadi ketua Bahagian UMNO di kawasan itu sebelum meletakkan jawatan ekoran perlantikkannya sebagai YDP Dewan rakyat. Dan satu kawasan lagi ailah di Tungku , Lahad datu dengan mengambil kapasiti di kawasan itu didiami oleh kebanyakkkan masyarakat Iranun sesuku dengan TSP.

Justeru kawasan Tungku dilihat menjadi kawasan selamat bagi tokoh Iranun itu selasin dari Kotas Belud, sendiri.Sebagai rekod TSP sebelum ini belum pernah bertanding di luar kawasan Kota belud, begitu juga dengan Datuk salleh Tun said.

1 ulasan :

anri said...

km,

pada firasat saya,TSPA akan bertanding di N8 Usukan, wakil PBS N6 Tempasok, wakil UMNO N7 Kadamaian,DSSK Parlimen KB