Tuesday, April 24, 2012


Perhimpunan BERSIH 3.0 yang dirancang diadakan di dataran merdeka pada 28hb  ini juga diadakan diseluruh negara. Di Sabah perhimpunan BERSIH 3.0 ini dilaporkan akan menjadi Padang Merdeka di kota Kinabalu sebagai tempat berhimpun menyatakan beberapa tuntuan mengenai pengendalian Pilihanraya oleh SPR.

Setakat ini di semenanjung, pemimpin-pemimpin politik pembangkang telahpun ,menyatakan kesediaan menjunjung Perhimpunan BERSIH 3.0. Tuan Guru Nik Aziz dilaporkan menyeru penganut politik PAS untuk turut 'meramaikan' perhimpunan tersebut. PKR,DAP tidak ketinggalan akan bersama-sama Datuk Ambiga dan sasterawan negara A. Samad Said atau lebih mesra dipanggil Pak Samad itu.

Manakala beberapa opemimpin UMNO di Sabah mula gusar tentanf perkembangan Perhimpunan BERSIH 3.0 ini. UMNO  Penampang adalah antara yang mengelurkan rahan supaya orang ramai ,menjauhi Perhimpunan BERSIH 3.0 ini nanti.

Sebelum ini perhimpunan Bantah yang dianjurkan oleh beberapa NGO membantah isu pengambilan Tanah Adat di sabah mendapat sambutan. Walaupun tidak mendapat liputan media arus perdana tetapi di laman-laman blog dan fcb, jelas menunjukkan bahawa semacam ada kebangkitan untuk mempertahankan hak di kalangan rakya di negeri ini.

Parti USNO ( Belum didaftrakan) dalam fcb sudah menyatakan kesediaan mereka untuk turut serta pada perhimpunan BERSIH 3.0 kali ini. Apakah STAR dan gabungannya serta SAPP dan pemimpin PR di sabah akan turun ke padang Merdeka Sabtu ini?

nilailah dan perhitungilah kerasionalan Perhimpunan BERSIH 3.0 ini. Sama ada Waras atau tidak, jawapannya ada pada anda

0 ulasan :