Monday, April 16, 2012



Sudah berapa lamanya DUN USUKAN menjadi kubu kuat UMNO dan BN? sudah berapa lamanya rakyat dan masyarakat USUKAN menerima pemimpin yang "direcycle"? sudah berapa lamanya masyarakat USUKAN merasai bahang pembangunan dan menikmati keperluan asas mereka? Sudah berapa lama USUKAN 'disembunyikan' dari landskap pembangunan Sabah, walaupun UMNO menitiskan darah nifasnya di bumi itu tahun 1991 lagi?

Itulah antara persoalan yang harus difikirkan oleh masyarakat USUKAN dalam menentukan hala tuju kepimpinan mereka di kawasan itu. Kalau persoalan itu jawapannya ikhlas dan benar, maka sama ada GAMPANG atau sebaliknya, masyarakat USUKAN wajar pada paksi akal yang sihat membuat perhitungan berani pada PRU 13 nanti, tolak pemimpin yang tidak membawa apa-apa pembaharuan meskipun berpenggal-penggal menjadi 'wakil rakyat' di tempat mereka.

Bagaimana dengan keadaan masyarakat yang daif, bekalan keperluan asas yang mengharu birukan, keadaan Petani yang masih mengharapkan air hujan untuk dataran sawah padi mereka yang kontang, bagaimana nelayan yang hanya diberikan seutas pukat untuk membuktikan kononnya jasa para pemimpin mereka. Sednagkan pemimpin itu mengecapi kekayaan dan projek runding terus lantaran menjadi 'wakil rakyat'.

Pemimpin yang kayu mati ini harus diganti dengan pemimpin yang boleh merencanakan pembangunan bumi USUKAN dengan lebih baik, sebagai kawasan yang ada sumber minyaknya, USUKAN hanya melihat hasil bumi itu dikaut dan dibawa keluar tanpa limpahan pembangunan walau sekelumit juga.

Sesiapa yang kerap berulang alik di kawasan USUKAN akan melihat keadaan itu sama seperti 30  tahun yang lepas, walhal wakil rakyatnya pernah menjadi ketua menteri, menteri kewangan, pernah menjadi pembantu menteri, pernah menjadi menteri pusat dalam macam-macam lagi jawatan dalam badan berkanun serta GLC milik kerajaan negeri.

Itulah GAMPANG atau tidak rakyat Usukan perlu tolak pemimpin yang kayu mati!!

0 ulasan :