Thursday, April 12, 2012

Beberapa isu mula melingkari politik Kota Belud sebelum PRU 13. Jika sebelum ini hampir 500 orang ahli PKR bertindak menyertai STAR dari perkampungan KDM disini, terbaru pula masyarakat Kg. Pintasan yang diduduki oleh suku Iranun dan sedikit Bajau serta lain-lain suku bertindak menyertai parti STAR dalam satu majlis yang diadakan di TEMPASUK.

Laporan media:

GEMILANG STAR semakin menyerlah apabila Pengerusi STAR Sabah, Datuk Dr Jeffrey Kitingan melancarkan parti tersebut di Tempasuk, Kota Belud di rumah Suwah Bulleh, Penyelaras STAR Tempasuk.

Walaupun keadaan hujan yang agak lebat sebelum majlis dimulakan, namun sedikitpun tidak mematahkan semangat penyokong dan masyarakat untuk datang menyatakan sokongan sehingga mencecah 650 orang.

Majlis tersebut lebih nostalgik apabila Mantan Ketua Cawangan UMNO Kampung Pintasan Laut, Wan Ramli Bin Amad menyerahkan 560 borang kemasukan bekas ahli UMNO sebagai ahli STAR.

Menurut Wan Ramli, mereka menyertai STAR kerana yakin dengan perjuangan parti yang benar-benar ikhlas memperjuangkan hak-hak dan nasib Anak Negeri Sabah dan beliau percaya STAR akan mendapat kepercayaan rakyat pada PRU 13 nanti.

"Saya yakin ramai ahli UMNO akan tinggalkan parti itu untuk bersama kami di dalam STAR," kata Wan Ramli lagi.






Dalam pada itu, selaku tuan rumah, Suwah mengkagumi sambutan yang diberikan kepada penduduk kampung terutama kemasukan ahli UMNO kerana mereka telah bosan dengan janji Kerajaan Barisan Nasional untuk mengatasi masalah tanah dan prasarana di kampung mereka.

"Rakyat sudah cukup lama ditindas, terutama di Kampung Kalibungan, Siudon, Bungaliou dan Bubuk kerana tanah adat mereka telah dirampas untuk projek Agropolitan yang hanya menguntungkan pihak tertentu sahaja," kata Suwah yang kesal kerana Anak Negeri Sabah terus terpinggir.

Kata Suwah lagi, begitu juga dengan tanah adat di Kampung Mandawang dan Toburon, kini telah diluluskan kepada sebuah syarikat untuk projek penanaman getah sehingga turut menjejaskan kawasan tadahan air kampung berkenaan.



Dalam para itu ketika menyampaikan ucapannya, Dr Jeffery menjelaskan persoalan yang sengaja ditimbulkan oleh musuh politiknya bahawa beliau tidak tetap pendirian dan sering berpindah parti adalah tidak berasas.

"Setiap parti yang pernah saya sertai sebelum ini tidak mempunyai hala tuju perjuangan ke arah menuntut hak-hak rakyat Sabah yang telah dirampas oleh pemimpin dan kerajaan Barisan Nasional," kata Jeffrey yang membidas mereka kerana tidak dapat mempertahankan hak rakyat disebabkan pemikiran mereka telah dijajah oleh pemimpin UMNO; malah takut kehilangan kemewahan, kuasa dan kepentingan mereka.

Oleh itu kata Jeffrey, beliau mengambil keputusan meninggalkan parti tersebut, namun yakin telah menemui apa yang dicarinya dalam STAR yang akan bergabung dengan parti tempatan lain untuk membuat kejutan pada pilihanraya umum akan datang.

1 ulasan :

Unknown said...

Sabah Chief Minister responds to allegations

KOTA KINABALU: Sabah Chief Minister Datuk Seri PangIima Musa Hj Aman puts it on record once again that he has no business association whatsoever with an individual named Michael Chia.

"I deny all these allegations. I have no business relationship with this person," he said in a statement today. Musa said these allegations are trumped up by his political opponents and desperate individuals who will resort to anything to gain political mileage especially since election is around the corner. "It is unfortunate that there are people out there who will keep using recycled allegations to get to the top when election is near. The people of Sabah can decide on my track record. Not faceless and nameless people who use blogs to serve their political interest." Musa said he would give his full cooperation to the authorities if needed but in the meantime his responsibility is to ensure the well being and development of Sabah. Musa said he did not have the time to refute these frivolous allegations adding that his first priority was to serve the people of Sabah and administer a state.