Thursday, March 1, 2012



Landskap politik di daerah Semporna sangat unik untuk dikaji. Perebutan jawatan dan pengaruh berlaku di mana-mana. Lebih-lebih lagi kalau perebutan itu melibatkan pertalian darah dan keturunan. Kalau di kota Belud, suatu ketika dulu menyaksikan 'pertembungan' idealisme dan perjuangan antara dua orang adik beradik dari keluarga Tun Said iaitu Datuk Salleh dengan Datin Saidatul Badru yang ketika itu menyertai PKR, di Tambunan juga menyaksikan dua tokoh politik KDM yang juga adik beradik iaitu Tan Sri Pairin Kitingan dengan adiknya yang kini mengetuai parti STAR iaitu Dr Jeffry Kitingan. Kedua mereka ini punya idealisme dan percaturan yang sungguh berlainan.

Di Semporna yang terkenal dengan nama lamanya "Tongtalun" juga tidak lari dari perbedaan politik di kalangan rumpun keluarga yang sama. Keluarga Tun Sakaran Dandai yang beraliran USNO kemudian UMNO suatu ketika menghadapi 'tentangan' daripada Keluarga Wahab Pg. Abdullah atas aliran idealisme PKR.Kedua-dua tokoh ini mempunyai pertalian kekeluargaan yang sangat rapat.

Menyusuri politik pasca kemasukan UMNO di Sabah, perebutan Jawatan Ketua pemuda UMNO Semporna juga menyaksikan Sdr Nixon Habi dengan sdr Aziz Jaman yang dikatakan mempunyai hubungan keluarga meletakkan kemudian sdr Nixon Habi dalam kelompok yang 'kalah' dan merelakan sdr Aziz mengepalai Pemuda UMNO Semporna. Banyak versi cerita pertembungan "sepupu" ini. Namun impak kepada situasi itu ialah kebangkitan salah seorang dari keluarga Haji Habi iaitu Dr Zamree yang diwar-warkan telah menyertai PKR dan 'bakal' mencoarkkan landskap politik daerah Semporna menjelang PRU13.

Malahan sejak kebelakangan ini sudah mula kedengaran Dr Zamree 'bakal' menentang Datuk Shafie Apdal di Parlimen P189 Semporna. Namun begitu isu ini belum dapat dipastikan kesahihannya kerana setakat ini belum ada kenyataan direkodkan daripada Dr Zamree ataupun keluarga terdekatnya. Sebagai rekod pada PRU 12 lepas, Datuk Shafie Apdal ditentang satu lawan satu calon PKR Ab. Azis Abd.Hamid iaitu abang ipar kepada adik Datuk Shafie Apdal iaitu Rosnah Apdal.Ini juga memberi makna bahawa pertembungan waktu itu adalah antara Datuk Shafie dengan ipar adiknya. Namun ternyata pengaruh Datuk Shafie begitu kental apabila memperolehi undi sebanyak  19,419 sekaligus mengalahkan Azis yang hanya memperolehi undi sebanyak  1,957 dengan majoriti besar  17,645.

PRU 2004 juga menyaksikan Parlimen Semporna terus dikuasai oleh Datuk Shafie Apdal dalam pertarungan 5 penjuru. Datuk Shafie Apdal memperolehi undi sebanyak 15,215 mengalahkan 4 calon lain dengan majoriti sebanyak 13,319.Sebelum itu PRU1999 juga menabalkan Datuk Shafie sebagai MP Parlimen Semporna dengan menewaskan mudah penentangnya Sdr Abdul Rahim dari calon BEBAS dengan kelebihan undi 13,325.PRU 1995 , datuk Shafie juga menang menewaskan  Sabardin Ombrah dari PBS dengan kelebihan undi 12,218.

Rekod ini menujukkan bahawa reputasi politik dan sokongan rakyat di Parlimen Semporna terhadap  Datuk Shafie Apdal sejak mengantikan Tun Sakaran Dandai sebagai MP Semporna pada PRU 2005 hinggalah sekarang ternyata sukar untuk digugat. 

Justeru itu, sesetengah pemerhati politik meramalkan jika benar tindakan Dr Zamree 'menentang' Datuk Shafie Apdal tidak akan dapat mengalihkan sokongan rakyat Semporna kepada Menteri Pembangunan Luar Bandar dan Wilayah juga Naib Presiden UMNO itu. Walaupun sentimen kekeluargaan akan mengambil tempat, namun jika tidak punya isu kuat dan modal besar, maka belum tentu dapat menundukkan 'Budak harapan " Najib itu.

PRU 13 akan lebih 'meriah' di bumi Tongtalun kali ini! bersama kita nantikan!


15 ulasan :

Green Sabah said...

I agree that the next GE 13 will definitely be more interesting with lots of talents joining in.

Green Sabah said...

The more party contest this time, the better the candidates, the more interesting the competition will be. I cannot wait for the next GE to start.

Anonymous said...

kadang2 sokongan boleh berubah bergantung dengan isu2 yang dimainkan sama ada diperingkat nasional mahupun tempatan.. tempoh 5 tahun itu cukup lama untuk rakyat mengubah pendirian mereka..

Anonymous said...

sekiranya PRU kali ini Shafie masih mengekalkan kemenangan bergaya, bermakna segala tohmahan terhadap beliau hanya dusta semata2.. mana mungkin beliau mampu memperoleh kemenangan besar sekiranya beliau banyak menimbulkan kemarahan rakyat..

Paquin said...

Next GE nanti pasti rancak dengan 'perang gimik' demi menarik perhatian ramai.

Paquin said...

emoga rakyat akan menilai secara matang seterusnya membuat pilihan yang terbaik buat kita semua.

Paquin said...

Apapun, sama-samalah kita nantikan keputusan PRU13.

Smookiekins said...

Mampukah calon PKR tu menewaskan Shafie. Sekiranya di bertanding dalam kawasan yang rata2nya adalah penyokong Shafie, tidak mungkin dia boleh menang.

Unknown said...

Lawan Datuk Shafie di Semporna. Kenapa tidak calonkan Citra saja??

Anonymous said...

kita tgk samada dia mampu tewaskan Shafie atau tidak.

drako drakonius said...

It All ideologies are idiotic, whether religious or political, for it is conceptual thinking, the conceptual word, which has so unfortunately divided man

-Jiddu Krishnamurti-

The above quote best summarize my understanding of this article.

Even though those whom are mentioned in this article, one can see that there's a division among siblings due to political ideology.

drako drakonius said...

Coming back to the matter that is being highlighted in this article, clearly Semporna is still a stronghold for Datuk Shafie Apdal.

Datuk Shafie Apdal position is now been further solidify with the construction of the Bum Bum Island bridge.

Unless Dr Zamree can out trump the bridge, Datuk Shafie Apdal can be considered has retain semporna hands down.

But end of the day, these are just mere speculations. All shall be known in the coming general election.

Anonymous said...

Shafie Afdal akan mempertahankan kejayaan beliau. Mungkin hanya jika ada calon yang benar2 boleh berikan saingan kuat terhadap Shafie, maka PRU di Semporna menjadi rancak. Otherwise, the result is predictable.

kesian said...

bn

Anonymous said...

perlu lihat apa niat sebenar utk jd pemimpin.. renung diri n halusi apa niat berpolitik.. jd pemimpin amanah n tggjwb dipersoal.d akhirat nnti. seorg rakyat yg kelaparan akan mnjd tgjwb pemimpin itu menjwb di hadapanNya..